6H Silverstone: Audi geeft iedereen het nakijken bij vrije trainingen

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattroAudi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Afgaande op de eerste wedstrijduren van de 24 uren van Le Mans, kon men de hoop koesteren dat Toyota het Audi niet gemakkelijk zou maken bij de volgende manche in Silverstone. De vrije trainingen gaven echter aan dat Audi nog boven de concurrentie uit steekt. Kon Toyota in de eerste sessie nog de tweede tijd neerzetten na de Audi e-tron quattro, dan vonden we na de tweede vrije sessie beide Audi's vooraan en moest de Toyota Hybrid zelfs de HPD van Strakka Racing voorlaten. Baguette reed weinig maar de Morgan Nissan toonde zich competitief met een snelste en een tweede tijd bij de LMP2's. Bij de GT's is het AF Corse dat voorlopig het pleit wint.
Na de eerste vrije sessie moest de Toyota TS030 Hybrid slechts drie tienden toegeven op de Audi e-tron quattro die in 1.45;777 de snelste tijd reed. Daarmee bleef de Japanse bolide voor de tweede Audi, de ultra van Kristensen/McNish. Bij de benzine LMP1’s toonden beide HPD’s zich sneller dan de Rebellion Lola’s. Achter de zeven aanwezige LMP1’s kwam de achtste tijd toe aan de snelste uit de LMP2 klasse en dat was de Morgan Nissan van Heinemeier Hansson/Kraihamer/Baguette. Zij bleven de Greaves Zytek Nissan en de tweede Morgan voor. AF Corse zette de dubbel neer bij de GTE’s met Fisichella/Bruni voor Bertolini/Beretta.

Tijden eerste vrije training: 

1.    LMP1     Fassler/Lotterer/Treluyer (Audi R18 e-tron Quattro) 1.45;777
2.    LMP1     Wurz/Lapierre/Nakajima (Toyota TS030 Hybrid) 1.46;010
3.    LMP1     Kristensen/McNish (Audi R18 ultra) 1.46;138
4.    LMP1     Brabham/Chandhok/Dumbreck (JRM HPD) 1.46 ;491
5.    LMP1     Leventis/Watts/Kane (Strakka HPD) 1.47;609
6.    LMP1     Prost/Jani  (Rebellion Lola-Toyota) 1.48;095
7.    LMP1     Belicchi/Primat (Rebellion Lola-Toyota) 1.48;188
8.    LMP2     Heinemeier Hansson/Baguette/Kraihamer  (OAK Morgan-Nissan) 1.51 ;561
9.    LMP2     Ordonez/Brundle/Brundle (Greaves Zytek-Nissan) 1.51 ;563
10.  LMP2     Nicolet/Lahaye/Pla  (OAK Morgan-Nissan) 1.51 ;910
……..
22.  GTE Pro  Fisichella/Bruni (AF Corse Ferrari F458) 2.02;757
23.  GTE Pro  Bertolini/Beretta (AF Corse Ferrari F458) 2.03;115
24.  GTE Pro  Lieb/Lietz (Felbermayr Porsche 911) 2.03;166

Audi stond dan met beide wagens vooraan na de tweede vrije sessie, maar nu met de ultra voor de e-tron quattro. Toyota moest zelfs de Strakka HPD van Leventis/Watts/Kane voor laten, terwijl de twee Rebellion Lola’s zich voor de tweede HPD plaatsten. De Jota Zytek was ditmaal de snelste bij de LMP2’s voor de Morgan Nissan van ondermeer Baguette. Opnieuw AF Corse bij de GT’s, maar de Felbermayr Porsche klokte in als tweede, terwijl de JMW Ferrari een mooie derde tijd neerzette. De JWA Porsche van Palttala sloot de tabellen af nadat de wagen in de morgen de vierendertigste en voorlaatste tijd neerzette.

Tijden tweede vrije training:

1.    LMP1     Kristensen/McNish (Audi R18 ultra) 1.45;645
2.    LMP1     Fassler/Lotterer/Treluyer (Audi R18 e-tron quattro) 1.45;859
3.    LMP1     Leventis/Watts/Kane (Strakka HPD) 1.46.;94
4.    LMP1     Wurz/Lapierre/Nakajima (Toyota TS030 Hybrid) 1.47;084
5.    LMP1     Prost/Jani (Rebellion Lola-Toyota)  1.47;283
6.    LMP1     Belicchi/Primat (Rebellion Lola-Toyota)  1.47;441
7.    LMP1     Brabham/Chandhok/Dumbreck (JRM HPD) 1.47 ;715
8.    LMP2     Dolan/Hancock/Minassian  (Jota Zytek-Nissan) 1.50;759
9.    LMP2     Heinemeier Hansson/Baguette/Kraihamer  (OAK Morgan-Nissan)  1.51;201
10.  LMP2     Perez Companc/Ayari/Kaffer (Pecom Oreca-Nissan)  1.51 ;291
…….
22.  GTE Pro  Fisichella/Bruni (AF Corse Ferrari F458) 2.02;121
23.  GTE Pro  Lieb/Lietz (Felbermayr Porsche 911) 2.02;188
24.  GTE Pro  Walker/Cocker  (JMW Ferrari F458) 2.02;472

Foto: Audi Motorsport


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op vrijdag 24 augustus 2012 om 23:59


Andere publicaties op Racingworld.be...