SOT: Het seizoen 2013 wordt een verlengstuk op 2012

Dries HeymanDries Heyman
Tijdens de vooravond van de 24 Hours of Zolder 2012 gaven de promotoren van de Special Open Trophy (SOT) een presentatie over de plannen omtrent hun kampioenschap in 2013. Structuur en stabiliteit vormen de hoofdmoot, met eveneens enkele kleine vernieuwingen om de deelnemers nog beter van dienst te zijn. De kalender bestaat opnieuw uit zes meetings (7 voor de CN & Sportscars), welke verreden worden op minstens vijf omlopen (Spa, Zolder, Zandvoort, Assen en Mettet) . Opnieuw zullen er sprint- en endurance wedstrijden worden gehouden welke openstaan voor CN, Sportscars en Super 7'ens. Nieuw volgend seizoen is de opsplitsing van de CN & Sportscars ten opzichte van de Super 7'ens. Beide series zullen een afzonderlijk programma afwerken, elk onder eigen reglement, kalender en klassement.
Net als dit seizoen, zullen de SOT-meetings in 2013 twee dagen beslaan waarbij sprint en endurance elk hun wedstrijden op een aparte dag afwerken. Het format van de endurance wedstrijden blijft grotendeels ongewijzigd, met een vrije training van 60 minuten, een kwalificatie van 20 minuten en een wedstrijd over 150 minuten. Nieuw vanaf volgend jaar is dat er twee verplichte pitstops moeten gebeuren; dit om teams die drie piloten willen inschrijven niet te benadelen. Ook het format van de sprintwedstrijden blijft ongewijzigd; 30 minuten vrije training, 20 minuten kwalificatie gevolgd door drie wedstrijden van elk 20 minuten. Enkel op Spa tijdens de eerste meeting zullen CN & Sportscars samenrijden met de  Super 7's.

De Radical SR3RS van KRK Racing bleek de snelste protoDe Radical SR3RS van KRK Racing bleek de snelste proto
Het seizoen begint in het tweede weekend van maart, met een test- en persweekend op de omloop van Mettet. Daarnaast zal er tweemaal te Circuit Zolder worden gereden, eenmaal in Spa-Francorchamps, tweemaal in Zandvoort en eenmaal in Assen. De verdeling van die omlopen kan overigens nog wijzigen, zo zegt SOT-promotor Dries Heyman: "Thierry Deflandre zou ons graag drie meetings zien verrijden te Circuit Zolder, maar Henk Thuis moet contractueel tweemaal op Zandvoort rijden", bijgevolg kan het zijn dat we daarom nog iets moeten finetunen.

Daarnaast rijden de Super 7's tweemaal in Mettet en werken de proto's en de Super 7's op Circuit Zolder aparte wedstrijden af. In Assen zullen ook enkel de proto's aantreden, want de Super 7's hebben dus hun manches in Mettet." Zoals elders op deze website gemeld, zullen de prototypes eveneens de 24 Hours of Zolder betwisten, als deel van het kampioenschap. "We zijn hiervoor naar de FIA in Zurich geweest en hebben goedkeuring gekregen", aldus Heyman.

Voor de CN & Sportscars zijn er dus 7 meeting, met 1 schrapresultaat. Punten tijdens de 24 uur zullen uitgereikt worden na 6, 12 en 24 uur.  "We kiezen er echter zeer bewust voor om geen Balance of Performance inte voeren. Racerij is nu eenmaal 'om ter snelst'; iemand met meer geld zal altijd met beter materiaal voor de dag kunnen komen. Als morgen iemand beslist om aan de start te verschijnen met de Radical SR8, dan zal hij sneller zijn als een SR3. Men heeft ons dikwijls gezegd dat we bepaalde zaken moesten limiteren of reglementeren, maar tot nu toe heeft de fun-factor echter altijd al geprimeerd. Wij rijden volgens de hoogste veiligheidsnormen van de FIA en daar verschillen wij van andere, buitenlandse kampioenschappen. Deze wagens zijn veilig, even veilig als bijvoorbeeld een Porsche, ondanks het feit dat wij zonder dak rijden."

Klassementen zullen opnieuw opgemaakt worden per merk en daarnaast komt er ook een apart klassement voor de Tiger's, de Tiger Avon Super 7. Dit klassement moet dienen als basis voor een single make series waarbij de troepen van Rudi Steylaerts zullen instaan voor assemblage van de wagens. De wagens in deze klasse zullen in principe allemaal gelijk zijn aan elkaar op vlak van prestaties. "Alle motoren en versnellingsbakken worden door ons getest en verzegeld", legt Heyman uit. “Daarnaast beschikken de teams over maximaal 28 banden voor een gans seizoen en worden de wagens beheerd volgens een "arrive & drive" formule; SOT beheert de bolides, de piloot moet zich enkel zorgen maken over de prestaties op de baan.

Tot slot is het niet onbelangrijk dat de organisatie erin geslaagd is om naar eigen zeggen een solide financiële basis op te zetten. Daardoor kan VZW BRI het inschrijvingsgeld op hetzelfde niveau houden als dit jaar. Ook op vlak van TV-deals zet de BRI knappe prestaties neer, zo zullen alle wedstrijden opgenomen worden. "Na elke wedstrijd zullen we een samenvatting van 22 minuten klaarstomen, welke doorgestuurd zal worden naar Peter Baert. Ook in Nederland bekijken we de mogelijkheid om de uitzendingen te verdelen via SBS."

Foto's: Martijn Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Nationaal
op donderdag 13 september 2012 om 17:00


Andere publicaties op Racingworld.be...