Nürburgring: Voorbeschouwing Belgian Audi Club Team WRT

Met nog twee raceweekends in een tijdsbestek van nauwelijks acht dagen, nadert het FIA GT1 World Championship zijn ontknoping. Dit weekend trekt het kampioenschap naar de legendarische Nürgburgring en een week later eindigt het seizoen in Donington Park. De meeting in het Britse Donington vervangt de oorspronkelijk geplande meeting in India. Voor het Belgian Audi Club Team WRT houdt deze afspraak in de Eifel - bijna een thuiswedstrijd - een enorme logistieke en technische uitdaging in: het team zal namelijk op twee fronten aktief zijn want ook een wedstrijd in het kader van de Blancpain Endurance Series staat er op het programma. Stéphane Ortelli-Laurens Vanthoor en Frank Stippler-Oliver Jarvis zijn er alvast op gebrand om na de uitstekende resultaten in Moskou ook nu een podiumplek te bemachtigen.
We zijn racepiloten en voor ons is de strijd pas gestreden als we mathematisch zijn uitgeschakeld”, zegt Team Principal Vincent Vosse. “Hoewel het overduidelijk is dat we ons niet in een ideale uitgangspositie bevinden, zijn er nog steeds 66 punten te verdelen en zullen we blijven strijden zolang er nog een kans bestaat.”
 
Aan motivatie alvast geen gebrek bij WRT, zeker na de overwinning in Moskou eerder deze maand, de derde al dit seizoen, en de lichte verbeteringen die een gewijzigde ‘Balance of Performance’ met zich hebben meegebracht. “Op papier zou de Nürburgring ons goed moeten liggen. Je hebt enkel de haarspeldbocht op het einde van het recht stuk waar de wagens hard in de remmen moeten gaan en vervolgens weer voluit op het gas moeten gaan”, aldus Pierre Dieudonné. De sportief directeur van het Belgische team is echter meer bezorgd over de planning van zo een intens weekend met de deelname aan twee competities. “Een challenge, vooral omwille van het strakke tijdschema”, licht de voormalige Europees Kampioen Toerisme toe, “maar we zijn goed voorbereid. We beschikken over verschillende wagens voor de FIA GT1 en de Blancpain, zoals heel het seizoen het geval was, en we doen een beroep op verschillende teams van ingenieurs en mechaniciens. Op uitzondering van twee piloten (Ortelli en Vanthoor) die in beide kampioenschappen aantreden en het topmanagement zal het zijn alsof we over twee gescheiden teams beschikken. We kunnen op de Nürburgring ook rekenen op de steun van onze collega’s van Audi Sport, maar toch bestaat ons team uit niet minder dan 43 mensen. Je kan het draaien of keren zoals je het wil, om even efficiënt te zijn als anders, moet er heel wat worden gepland.
 
De piloten van de Audi R8 ultra #32, Stéphane Ortelli en Laurens Vanthoor, die dus dubbel geboekt zijn, laten het alvast niet aan hun hart komen.  “Het wordt hard werken”, beseft ook de jonge Belg, “maar geen reden tot bezorgdheid, WRT is een professioneel team dat weet hoe dit alles moet worden aangepakt. Zelf ken ik de Ring goed, ik vind het een leuke omloop en het roept goede herinneringen bij me op. Ik werd er Duits F3-kampioen en dus kijk ik er zeker naar uit om er weer te gaan racen.”
 
Iemand die er ongetwijfeld net zo over denkt is Frank Stippler, samen met Oliver Jarvis aan de slag in de #33.  De Duitser rijdt niet alleen voor eigen publiek, eerder dit jaar behaalde hij (op de Nordschleife weliswaar) een schitterende zege in de 24 Uren.
 
Zoals gewoonlijk staan er ook nu weer twee een uur races op het programma. De eerste is gepland op zaterdag om 14.20u, de tweede op zondag om 12.45u.


Belgian Audi Club press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 19 september 2012 om 09:49


Andere publicaties op Racingworld.be...