ATS Formel 3 Cup: Jordi Weckx vice-kampioen in de Trophy klasse

Jordi Weckx (midden)Jordi Weckx (midden)
Vorig weekend werd in het kader van de ADAC Masters in Hockenheim eveneens de laatste manche van het Duitse Formule 3 kampioenschap betwist. Terwijl in de Cup de titelstrijd nog open was met de Zweed Jimmy Eriksson als uiteindelijke winnaar, lagen in de Trophy klasse voor auto's van voor 2008 de twee hoogste ereplaatsen al een raceweekend eerder vast.
Onze landgenoot Jordi Weckx legde op de Nurburgring zijn rivaal Andre Rudersdorf (Ma-Con Motorsport) nog het vuur aan de schenen, maar kon uiteindelijk de puntenkloof niet verkleinen.  Wel stelde hij overtuigend zijn tweede plaats veilig tegen de Zwitser Kocher (Rennsport Rössler), zodat hij zonder aan te treden in Hockenheim toch verdiend tot vicekampioen werd gekroond.  Ook al stapte een andere sterke rivaal halverwege het kampioenschap over naar de Cup, toch is de prestatie van onze landgenoot opmerkelijk. Met slechts een vierde van het budget van de uiteindelijke winnaar, een Opel OPC krachtbron in plaats van Volkswagen, en bijgestaan door slechts één monteur kon hij met zijn partner en ingenieur Myriam opvallend lang strijden voor de titel.

Jordi Weckx - Apex EngineeringJordi Weckx - Apex Engineering
Jordi Weckx: “Het is een ontzettend zwaar jaar geweest, waarin we met eigenlijk te beperkte middelen en onze eigen structuur Apex Engineering de strijd zijn aangegaan met teams die al jaren meedraaien. In het bijzonder de jongens van Ma-Con die met Volkswagen ook in de Euroseries succes boeken, en HS Technik die twee jaar terug met hetzelfde chassis en VW motor nog algemeen kampioen zijn geworden.  We hebben ons ook meermaals kunnen meten met de tragere van de Cup auto’s, en uiteindelijk heeft dat ons op de Nurburgring ook de das omgedaan. Ik geloof nog steeds dat we de beslissing hadden kunnen uitstellen tot het laatste weekend, als we niet tot drie maal toe geramd waren door de langzaamste Lotus rijder uit de Cup.  Desondanks denk ik dat we trots moeten zijn op wat we bereikt hebben. ”

Wat de toekomst betreft houdt de Landenaar nog alle opties open.  Met zijn aantreden in F3 wou hij bewijzen dat hij uit het echte racehout gesneden is, en daarin is hij geslaagd door niet alleen zijn snelheid te tonen, maar ook regelmaat, inzicht en enkele kanonstarts.  Toch wil hij nog meer…

Weckx: “Uiteraard behoort een overstap naar GT’s tot de opties, maar ik sluit andere pistes niet uit. Ook al zijn we dit jaar heel erg diep gegaan, de drive om me op een zo hoog mogelijk niveau te bewijzen is alleen maar groter geworden.  Ik droom nog van prototypes, een stapje hoger in F3 of éénzitterij in het algemeen, en nog wel enkele andere dingen.  We zijn dus al volop bezig met de volgende stap, maar toch wil ik nog even stilstaan bij dit seizoen met in de eerste plaats een “dank je” aan Myriam die zich een heel jaar uit de naad heeft gewerkt, maar ook aan onze partners Interdoor, Cintropur, Snap-on, Xenum, Serbatoio, Speedwear, Moons Creation en Talent Promotion Belgium.”

Tekst & foto's: Jordi Weckx press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 03 oktober 2012 om 08:40


Andere publicaties op Racingworld.be...