Verenigde Staten: Hamilton wint in Austin - titel nog niet beslecht

Podium na de GP van de Verenigde Staten (Austin)Podium na de GP van de Verenigde Staten (Austin)
De eerste Grote Prijs op het circuit van Austin in de Verenigde Staten leverde spektakel op. De strijd voor de kop van de wedstrijd duurde gans de race en het publiek kon van veel inhaalmanoeuvres genieten. Uiteindelijk scoorde Lewis Hamilton zijn vierde zege van het seizoen, voor de wereldtitel protaganisten Sebastian Vettel en Fernando Alonso, een uitslag waarna de Spanjaard nog steeds aanspraak kan maken op de titel. De strijd bij de constructeurs is echter wel afgerond, daar grijpt Red Bull Racing voor het derde jaar op rij de kroon.
Bij de start namen de twee Red Bull’s de leiding en even vreesde men dat de beide blauwe wagens op weg waren naar een gemakkelijke dubbel. Maar weer werd de wagen van Webber geplaagd door mechanische problemen en de Australiër verliet de race met een defecte alternator. Ondertussen naderde Hamilton op Vettel, die tijd had verloren bij het dubbelen van de achterblijvers. Optimaal gebruik makend van zijn DRS ging de Brit Vettel voorbij en won de race. Vettel werd tweede en schonk daarmee de constructeurtitel aan Red Bull in afwachting van de piloten titel. In haar achtste jaar in de F1 grijpt Red Bull Racing zo de tripel bij de constructeurs, een kunstje wat enkel Ferrari (tweemaal), McLaren en Williams het team voordeden.

Fernando Alonso realiseerde een goede start en schoot direct door naar plaats vier. Na de opgave van Mark Webber, schoof de Spanjaard op naar de derde positie en zou die ook behouden. Alonso maakt met 13 punten ahterstand op Vettel dus nog kans om in Brazilië tot kampioen gekroond te worden, maar mag toch ook zijn ploegmaat Massa bedanken die zich moest laten afzakken op de grid om de Spanjaard een plaats te laten winnen. Massa reed trouwens één van zijn beste races van het seizoen en werd nog vierde, voor Jenson Button die ook al van ver terugkwam. De Brit kwalificeerde zich na mechanische problemen slechts als twaalfde, maar een extra lange eerste run op harde banden bracht hem terug vooraan in het veld.

De Beide Lotussen eindigden zesde en zevende met Räikkönen voor Grosjean, alhoewel de Fransman in het begin een enorme vechtlust tentoonspreidde en enkele mooie inhaalmanoeuvres realiseerde. Een slipper deed hem echter heel wat tijd verliezen. Hülkenberg kon de twee opzittende Williamsen achter zich houden en pakte de achtste plaats. Een ontgoochelend resultaat was er opnieuw voor Mercedes, ondanks dat Michael Schumacher als vijfde van start ging. De Duitser worstelde met zijn banden en verloor al snel terrein om slechts zestiende te worden. Rosberg gokte evenals Button om te starten op harde banden, maar het leverde hem een minder goed resultaat op, hij werd slechts dertiende achter de Sauber van Pérez. Volgende zondag volgt de ontknoping van het F1 seizoen bij de Grote Prijs van Brazilië.

Uitslag GP van de Verenigde Staten 2012

Sebastian Vettel - Red Bull Racing-RenaultSebastian Vettel - Red Bull Racing-Renault
01. Lewis Hamilton (McLaren)
02. Sebastian Vettel (Red Bull) op 0;675
03. Fernando Alonso (Ferrari) op 39;229
04. Felipe Massa (Ferrari) op 46;013
05. Jenson Button (McLaren) op 56;432
06. Kimi Räikkönen (Lotus) op 1.04;425
07. Romain Grosjean (Lotus) op 1.20;313
08. Nico Hülkenberg (Force India) op 1.23;792
09. Pastor Maldonado (Williams) op 1.14;525
10. Bruno Senna (Williams) op 1.15;133
11. Sergio Perez (Sauber) op 1.24;341
12. Daniel Ricciardo (Toro Rosso) op 1.13;871
13. Nico Rosberg (Mercedes) op 1.25;510
14. Kamui Kobayashi (Sauber) op 1 ronde
15. Paul di Resta (Force India) op 1 ronde
16. Michael Schumacher (Mercedes) op 1 ronde
17. Vitaly Petrov (Caterham) op 1 ronde
18. Heikki Kovalainen (Caterham) op 1 ronde
19. Timo Glock (Marussia) op 1 ronde
20. Charles Pic (Marussia) op 2 ronden
21. Pedro de la Rosa (HRT) op 2 ronden
22. Narain Karthikeyan (HRT) op 2 ronden

Foto's: Pirelli & Paul Gilham/Getty Images


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op maandag 19 november 2012 om 07:15


Andere publicaties op Racingworld.be...