Chevrolet Spark met baanbrekende electrische aandrijving

Chevrolet Spark EVChevrolet Spark EV
General Motors zal tegen het jaar 2017 zo'n 500.000 elektrische auto's, in welke configuratie dan ook, op de weg hebben gezet, met daarbij de focus op plug-in technologie. "De plug-in auto biedt een unieke mogelijkheid voor mensen om hun wijze van woon-werkverkeer te veranderen," zegt Mary Barra, senior vice president of Global Product Development. De kennis en expertise, die zijn opgedaan met de Volt, zijn van groot belang geweest voor de ontwikkeling van de Chevrolet Spark EV, die volgend jaar in Amerika, Zuid-Korea en een aantal andere landen op de markt zal worden gebracht.
GM is op de goede weg om dit jaar ruim 50.000 auto’s met elektrische aandrijving te verkopen, zoals de Volt en de Buick LaCrosse, Regal en Chevrolet Malibu met eAssist light electrification technologie. De Chevrolet Impala modeljaar 2013 zal volgend jaar ook met eAssist worden geïntroduceerd. “eAssist zal een steeds belangrijkere rol spelen in ons toekomstige portfolio, dat in 2017 zal bestaan uit jaarlijks honderdduizenden auto’s die met dit systeem zullen zijn uitgerust,” voegt Barra toe.

Chevrolet Spark met EV Power

Chevrolet Spark EVChevrolet Spark EV
De Chevrolet Spark EV zal de norm zetten voor een elektrische stadsauto wanneer deze Spark in de zomer van 2013 in de showrooms verschijnt van de Chevroletdealers in Californië. De elektrische aandrijfunit levert ruim 130 pk (100 kW) waardoor de acceleratie van 0-100 km/u slechts 8,5 seconden in beslag neemt.
 
Het hart van het aandrijfsysteem van de Spark EV wordt gevormd door de door GM ontwikkelde oliegekoelde, elektrische motor. GM-ingenieurs hebben zo’n 800.000 testkilometers afgelegd met de elektrische Spark, waardoor de prestaties van de elektromotor konden worden geoptimaliseerd door gebruik te maken van speciaal ontworpen statorspoelen van plat koperdraad in plaats van rond, en een unieke rotorconfiguratie.
 
De motor en de aandrijfunit zullen vanaf het begin van 2013 worden geproduceerd in GM's transmissiefabriek in White Marsh, Md., nabij Baltimore. Dat zal de eerste keer zijn dat een Amerikaanse autofabrikant zowel de motor als de aandrijving zelf produceert.
 
Consumenten zullen verbaasd zijn over de acceleratie vanaf iedere snelheid van de Spark, en over het pure rijplezier, terwijl verantwoordelijk met het milieu wordt omgegaan. Voortdurend is een koppel aanwezig van 542 Nm, waardoor de Spark EV sneller accelereert dan veel kleine, sportieve auto’s met een benzinemotor. Daardoor zal de Spark EV ook automobilisten aantrekken die de auto gebruiken voor vervoer buiten de stad.
 
Hoewel rijprestaties belangrijk waren voor de ingenieurs was de focus ook gericht op een zo compacte, eenvoudige en efficiënte uitvoering van de aandrijfeenheid. De gegoten aluminium behuizing zorgt voor een excellente en lichtgewicht structuur, terwijl het coaxiale ontwerp een compacte package mogelijk maakt.
 
Ontwikkelingstijd en kosten werden teruggebracht door gebruik te maken van dezelfde componenten en systemen die ook zijn toegepast voor de Chevrolet Volt en GM’s programma voor hybride trucks. Ruim 75% van de componenten voor het aandrijfsysteem zijn afkomstig uit andere programma’s van GM.
 
Zo is de platte statorwikkelingstechnologie in de motor bijvoorbeeld afkomstig uit de Volt, alsmede de tweeweg hybride en eAssist elektrische systemen. De koel- en motorcontrolesystemen in de Spark EV komen grotendeels overeen met die van de Volt. Het ontwerp voor de enkelvoudige planetaire overbrenging werd gekozen voor optimale efficiency.

Snelle oplading van de Chevrolet Spark EV

Chevrolet Spark EVChevrolet Spark EV
Het 20 kWh lithium-ion batterijpack van de Spark EV zal ook de uitgebreide GM-garantie hebben van acht jaar of 160.000 kilometer. De Spark EV zal het eerste voertuig op de markt zijn met de recent goedgekeurde SAE combocharger voor snelladen. Door dit apparaat, dat kort na de introductie op de markt zal komen, is het mogelijk de Spark EV in minder dan 20 minuten tot 80% op te laden. Het batterijsysteem zal in staat zijn om een paar maal per dag via een snellader te worden opgeladen. Ook kan de batterij via het reguliere elektriciteitsnet worden opgeladen, wat dan minder dan 7 uur zal duren.
 
"De batterij van Spark EV is meer dan 200.000 uur getest in onze batterijsysteemlaboratoria wereldwijd,” zegt Larry Nitz, executive director van GM’s wereldwijde elektrificatie engineering team. "Door deze testen kunnen onze klanten  dagelijks hun auto meerdere malen snelladen, waardoor het rijbereik en de inzet-mogelijkheden aanzienlijk worden vergroot."
 
Het batterijsysteem, geleverd door A123 Systems, heeft een volume van 133 liter en bestaat uit 336 prismatische cellen. Deze is gebaseerd op de Nanofosfaat® lithium - ijzer fosfaat technologie. Het batterijsysteem is samengesteld uit vier modules en het geheel weegt 254 kg. Net zoals het batterijsysteem dat in de Volt wordt gebruikt, maakt de batterij van de Spark EV gebruik van een actieve vloeistofkoeling – verwarmingssysteem, waardoor de betrouwbaarheid van de accu gedurende de hele levensduur van de auto wordt verhoogd. Tevens worden de prestaties gedurende het gehele jaar onder alle klimatologische omstandigheden verzekerd.
 
"A123's Nanophosphate lithium ion batterijtechnologie zorgt voor een unieke combinatie van veel vermogen, toegenomen hernieuwbare energie, een lange levensduur en een voorbeeldige veiligheid. Prima geschikt voor de Chevy Spark EV," zegt Jason Forcier, vice president van de Automotive Solutions Group bij A123 Systems.
 
Het batterijpack bevindt zich onder de achterbank en direct boven de achteras. Dit compartiment wordt gemaakt in een geavanceerd composietmateriaal dat uitzonderlijke mechanische resultaten levert bij een verminderd gewicht. Omdat de accu op de plaats van de benzinetank is gemonteerd hoefden er nauwelijks aanpassingen aan het koetswerk te worden gedaan. De klanten ondervinden geen enkel nadeel van de electrificering noch qua binnenruimte, noch qua kofferinhoud.
 
"De Spark EV is de meest recente demonstratie van onze groeiende expertise op het gebied van elektromotoren en batterij technologieën. Deze kennis en ervaring hebben wij nodig omdat ons portfolio van elektrische auto’s voortdurend en versneld toeneemt, waardoor wij aan de wereldwijde vraag van onze klanten kunnen voldoen”, sluit Nitz af.

Tekst & foto's: Chevrolet


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 24 november 2012 om 12:00


Andere publicaties op Racingworld.be...