Red Bull Ring: Opnieuw zege voor TDS Racing - Verdonck mist nipt zege in LMPC

De Thiriet by TDS Racing Oreca-Nissan #1 heeft na de zege op Imola ook de derde ELMS-race op de Red Bull Ring gewonnen. Mattias Beche en Pierre Thiriet namen de finishvlag met een voorsprong van goed 21 seconden op de Signatech Alpine #36 die zich moest neerleggen bij de tweede plaats. Nico Verdonck - de enige Belg die in actie kwam met de afwezigheid van Dylan Derdaele - strandde uiteindelijk op vijf seconden van de zege in LMPC samen met zijn teamgenoot Alex Loan. Verdonck naderde in de slotfase snel op de FLM09 van leiders Chatin/Hirsch maar kwam enkele ronden te kort voor een mogelijke zege bij zijn terugkeer naar de klasse waar hij in 2009 nog kampioen werd met Dams.
Bij aanvang van de drie uur durende wedstrijd was het Oliver Turvey die met de Jota Sport Zytek-Nissan meteen zijn pole omzette in de leiding van de race. De McLaren F1-testrijder was aanvankelijk een klasse te sterk voor een groepje achtervolgers dat onderling vaak van positie wisselde (Murphy Prototypes, TDS Racing, Race Performance, Morand Racing). Bij de eerste pitstop reed Turvey echter iets te snel door de pitstraat waardoor een stop-and-go van 30 seconden volgde, later in de race verloor zijn teamgenoot Simon Dolan daarenboven nog wat tijd met een spin tijdens zijn outlap waardoor er uiteindelijk niet meer inzat dan een vierde plaats voor de zwart-witte Zytek-Nissan. Een andere wagen die een veelbelovend tempo aan de dag kon leggen maar al snel zijn zegekansen mocht opbergen was de Murphy Prototypes Oreca-Nissan van de verrassend snelle Jonathan Hirschi, de wagen geraakte na zijn eerste pitstop maar niet gestart waardoor vele ronden verloren gingen.

Vooraan was het dus de Thiriet by TDS Racing Oreca-Nissan die uit de problemen bleef en met het duo Beche-Thiriet een voldoende hoog ritme kon aanhouden om een in eerste instantie opzettende Signatech Alpine in handen van Nelson Panciatici af te houden. Panciatici die vanmorgen nog zijn polepostie moest afstaan wegens het negeren van een gele vlag, bracht samen met Pierre Ragues de wagen van de laatste plaats in de klasse tot op 21 seconden van de zege. De derde en laatste podiumplek ging  naar de Morand Racing Morgan-Judd van Franck Mailleux en de amazone Natacha Gachnang. De Boutsen Ginion Oreca 03 van de Oostenrijkers Kraihamer/Holzer gaf op en werd uiteindelijk als allerlaatste geklasseerd. Het Russische SMP Racing maakte een degelijk debuut in LMP2 en haalde de zesde plek binnen, weliswaar al op drie ronden.
 
GTE werd wederom een Ferrari aangelegenheid met de eerste vier plaatsen voor het Steigerende Paard. Het nog jonge Britse team RAM Racing leek op weg naar een knappe 1-2 in de klasse, maar daar stak een pijlsnelle Andrea Bertolini een stokje voor door de op Dunlops geschoeide JMW-Ferrari 458 Italia naar de tweede plaats te sturen op een minuut achterstand van de winnaars. Naar verwachting was de zege weer weggelegd voor de RAM Racing Ferrari van Johnny Mowlem en Matt Griffin, een duo dat eigenlijk niet past binnen de Pro Am-regel die gehanteerd wordt binnen de klasse. De Ier Griffin is namelijk officieel Ferrari-rijder en in ogen van velen dus ten onrechte gewogen als ‘Silver driver’ (= amateur). ProSpeed Competition reed met Emmanuel Collard en François Perrodo een zeer degelijke wedstrijd en kwam als eerste Porsche (lees niet Ferrari) over de meet in vijfde stelling. De polesittende Proton Competition Porsche van onder meer Nick Tandy kende wat problemen en kwam niet in het stuk voor.
 
In de GTC-klasse was de overwinning voor de tweede opeenvolgende keer weggelegd voor SMP-Racing Ferrari 458 Italia GT3 van het trio Babini/Ladygin/Shaitar. Het AF Corse exemplaar werd ondanks problemen met op het rubber schurend bodywork nog tweede, voor de Ecurie Ecosse BMW. De Kox Racing Lamborghini werd als vierde geklasseerd.
 
De European Le Mans Series nemen de komende anderhalve maand een zomerpauze vooraleer het kampioenschap af te sluiten met twee races op de Hongaroring en Paul Ricard in september.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in ELMS op zaterdag 20 juli 2013 om 18:49


Andere publicaties op Racingworld.be...