Panciatici zet Alpine op de pole - Verdonck primus in LMPC (Update)

Nelson Panciatici is er voor het eerst dit seizoen in geslaagd om de Jota Sport Zytek-Nissan van McLaren F1-testrijder Oliver Turvey van de pole af te houden. Na een vermakelijke sessie was het verschil tussen de Alpine-Nissan en de Zytek uiteindelijk +0.134s, terwijl de Murphy Prototypes (P3) en TDS Racing (P4) Oreca-Nissans respectievelijk amper +0.273s en +0.317s moesten toegeven, wat veel belovend oogt voor de race later op de dag. In LMPC was het onze landgenoot Nico Verdonck die een vliegend start nam bij zijn terugkeer naar de klasse door meteen de snelste chrono te klokken van de in totaal 4 FLM09's aan de start, het exemplaar van nieuwkomers Algarve Pro Racing in handen van Nick Catsburg realiseerde de derde tijd.
De beste uitgangspositie in GTE werd binnengehaald door Proton Competition dat dit weekend een thuismatch speelt en dan ook een extra wagen inzet. Het was uiteindelijk Nick Tandy die de pole binnenhaalde voor de JMW Ferrari van Andrea Bertonlini (+0.122s). Titelfavorieten Johnny Mowlem en Matt Griffin parkeerde hun RAM Racing Ferrari op de tweede rij met de derde tijd, net voor hun teamgenoten Jeannette/Montecalvo. De ProSpeed Porsche realiseerde de zesde chrono in de klasse. GTC was uiteindelijk een Russische aangelegenheid met beide SMP Ferrari op de eerste twee posities.

- UPDATE -

Enige tijd na afloop van de kwalificatiesessie besloot de wedstrijdleiding om de Alpine-Nissan #36 de pole af te nemen wegens het niet respecteren van de gele vlag tijdens het neerzetten van de snelste ronde. Ook de FLM09 van Nico Verdonck verloor zijn eerste startplaats wegens het niet respecteren van de baanlimieten.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in ELMS op vrijdag 19 juli 2013 om 18:50


Andere publicaties op Racingworld.be...