Bart Van Samang over het nieuwe seizoen (deel 1)

Helmen van de MSE-rijders, voorlopig nog zonder HANS-systeemHet Genkse MSE spaarde afgelopen winter krachter noch moeite om in optima forma aan de start te komen. Het team zette de afgelopen jaren enkele bolides van verschillende constructeurs in, gaande van BMW tot Marcos. Zoals we eerder al berichtten, zien we ook dit jaar het team terug in de vernieuwde Belcar Original. Paul Grutman versterkt de rangen en de BMW uit de Belcar Original verhuist naar de Belgian Touring Car Series, waar hij dit seizoen mogelijk aan de start komt van enkele races. In het kader van de Belcar Original zijn de voorbereidingen voor de start van het nieuwe seizoen afgerond. MSE opteert om dit seizoen in de Belcar met drie verschillende piloten aan de start te komen, waarbij er mogelijks nog een vierde rijder aangetrokken wordt voor de etmaalrace te Zolder. Vader en zoon Van Samang zullen beurtelings naast Grutman de Porsche bi-turbo de sporen geven. De wagen zelf komt uit in Klasse 3, de Belcar Specials.

"Ik had nooit verwacht dat het FIA GT3 gebeuren hier in België zo ging aanslaan. Ikzelf denk dat het wel een interessant kampioenschap kan worden dit jaar. Ik vermoed dat het voor de toeschouwers eveneens aangenamen vertoeven zal zijn op de circuits, met zulk mooi deelnemersveld. Het wordt tijd dat de Belcar een beetje standvastigheid krijgt, want de laatste jaren zijn er veel veranderingen geweest. Ik hoop dat er door alle wijzigingen tijdens de afgelopen maanden vanaf nu een rode draad doorheen het kampioenschap getrokken wordt", licht Bart Van Samang toe.

MSE - Porsche 996 Bi-turboZoals eerder vermeld, zien we de BMW E46 M3 niet meer terug in de Belcar Original. "Het enige spijtige vind ik dat de tourismewagens verdwenen zijn uit de Belcar. Deze kunnen nu wel hun heil vinden in het BTCS-kampioenschap, en ik hoop dan ook dit kampioenschap en de Belcar in de toekomst naast mekaar gaan lopen (ook qua raceweekends). Publicitair zou dit zeer interessant zijn; wij zouden onze BMW dan kunnen inzitten in het raceweekend van de Belcar Original, en zodoende de nodige partners kunnen vinden om de wedstrijden te volmaken. Voor onze sponsors zijn namelijk de races in Zolder het belangrijkste, ook omdat hier een vaste VIP-ruimte hebben. Onze aanpak naar de partners toe was overigens ook een van de redenen waarom Paul Grutman besloot met ons in zee te gaan", legt de jongste racende telg uit de familie Van Samang uit.

De BMW E46 M3 blijft voorlopig nog op stal tijdens de openingsrace komend weekend. "We hebben ervoor geopteerd om tijdens dit eerste weekend enkel de Porsche in te zetten. Het is voor mij een nieuwe wagen en eerst en vooral is het belangrijk om met deze bolide wat wedstrijdritme op te bouwen. Onze algemene doelstelling is om een
regelmatig seizoen te rijden. Het is ook nog wat koffiedik kijken i.v.m. de beperkingen (normtijd) die ons zullen worden opgelegd in klasse 3, dus ook daar moeten we een afwachtende houding aannemen. De samenwerking met Paul Grutman verloopt goed, en ook hij heeft als doel om zo vaak mogelijk de finish te halen; iets wat vorig jaar een geen eenvoudige opdracht bleek."

Lees deel 2 op deze pagina.

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Belgian GT
op donderdag 29 maart 2007 om 09:25


Andere publicaties op Racingworld.be...