Okayama: Regen dwarsboomt plannen BMW - Huff pakt de zege!

Nog voor er één meter werd gereden in Japan, ontstond er al een hele hetze naast het circuit. De marshalls hadden immers de RBM BMW's het groen licht gegeven om met een sequentiële versnellingsbak te rijden, tot groot ongenoegen van het CHEVROLET-team. Wordt ongetwijfeld vervolgd! Uiteraard moeten er ook nog twee races afgewerkt worden en dat zal gebeuren op een natte omloop van Okayama, iets wat Priaulx en Farfus liever anders hadden gezien. Het lag er immers erg glad bij en ongevallen konden niet lang uitblijven. Er werd gestart onder geel en na twee ronden gingen de lichten op groen met onmiddellijk al héél wat actie. Tiago Monteiro reed Franz Engstler aan en Kristian Poulsen, Tom Coronel, Fredy Barth, Kevin Chen, Yoshihori Ito en Stefano D'Aste gingen er allemaal in de eerste vrije ronde af. Robert Huff had wel de goeie afstelling in deze condities gevonden, van op een derde plek slaagde hij er meteen in de BMW's onder druk te zetten en kon hij met de Chevrolet, beide Duitse touringwagens onder moeilijke omstandigheden voorbij gaan.

Ook iets verder in het veld ontwikkelde zich een mooie strijd bij de independents. Een strijd die uiteindelijk in het voordeel van Yukinori Taniguchi viel die hiermee zijn eerste zege in die klasse behaald. Michelisz op een vijfde en Tarquini en Nykjaer op een respectievelijk zevende en achtste plaats zijn de SEAT's van dienst. Meteen ook de pole voor race twee voor de 'rookie' Nykjaer. Huff, die uiteindelijk de Cruze foutloos naar de finish bracht, pakte de volle pot terwijl Priaulx moest tevreden zijn met een tweede plek, wat hem tot op 22 punten van de Yvan Muller in het kampioenschap brengt en dat met nog 75 punten te verdelen.

Uitslag race 1 :

1. Robert Huff - Chevrolet Cruze
2. Andy Priaulx - BMW 320si
3. Yvan Muller - Chevrolet Cruze
4. Augusto Farfus - BMW 320si
5. Norbert Michelisz - SEAT Leon TDI
6. Collin Turkington - BMW 320si
7. Gabriele Tarquini - SEAT Leon TDI
8. Nykjaer - SEAT Leon TDI


   



Frank Van Waeyenberghe

Van onze redacteur

Frank Van Waeyenberghe

Dit artikel werd gepubliceerd in WTCC
op zondag 31 oktober 2010 om 14:54


Andere publicaties op Racingworld.be...