Okayama: Tarquini en Priaulx out! Farfus wint race 2

Net als in race 1 wordt er ook nu van achter de safety-car gestart en dat wederom omwille van de natte weersomstandigheden. De schokdemper van de SEAT van Tom Coronel raakt nog net op hersteld, na een aanrijding in race 1; minder fortuinlijk verliep het voor Barth en Monteiro die vanuit de pitstraat de race moeten starten. Ook nervositeit in het RBM-team, waar men tot net voor de start aan de 320si van Andy Priaulx werkt, problemen met de stuurbekrachtiging zouden de oorzaak zijn. Na twee ronden geel krijgen we meteen het verwachte duel tussen Priaulx en Muller. Na wat over en weer getik weet de Chevrolet zich voor Priaulx te plaatsen, die meteen de hete adem van Huff in zijn nek voelt. De BMW heeft zichtbaar problemen en gaat in de vierde ronde de grindbak in, vermoedelijk verliest Priaulx hier de strijd om de kampioenschapstitel.

Vooraan gaat Nykjaer er als een speer vandoor, maar de gestrande BMW van de Brit en die van de plaatselijk rijder Chen zorgt halverwege de wedstrijd voor een safety-car procedure waardoor het hele veld weer samen schuift. Terwijl het water met bakken uit de lucht komt, krijgen de wagens weer groen. Nykjaer die van de baan slipt valt terug naar een tiende plek en geeft de eerste plaats door aan Tarquini. Maar ook Gabriele kan het Yokohama rubber niet op de weg houden en knalt in de muur met een gebroken voorophanging als resultaat. De regerend wereldkampioen kan de ambitie op een tweede opeenvolgende titel aan de haak hangen! Zo schuift Augusto Farfus op zijn beurt door naar de leiding, die hij niet meer uit handen geeft, ook al werd hij een beetje geholpen door alweer de safety-car die de voorlaatste ronde voor een derde maal op het circuit verscheen. Collin Turkington bewijst alweer dat hij aan een stuur kan draaien met een plaats op het tweede schavotje. Yvan Muller wordt derde en doet daarmee de beste zaak van allemaal. In de stand om de wereldtitel loopt hij 15 punten verder uit op zijn enige overgebleven concurrent, Priaulx.

Tom Coronel weet zich nog mooi terug te vechten doorheen het veld en eindigde negende. Nog een opvallende wagen was de nagelnieuwe Volvo C30 van de Zweed Robert Dalghren, die zich in beide races positief in de kijker wist te rijden met een tiende en zesde plek. Over drie weken valt de ontknoping in Macau.

Uitslag race 2 :

1. Augusto Farfus - BMW 320si
2. Collin Turkington - BMW 320si
3. Yvan Muller - Chevrolet Cruze
4. Robert Huff - Chevrolet Cruze
5. Alain Menu - Chevrolet Cruze


Stand Wereldkampioenschap :

1. Yvan Muller - 295 punten
2. Andy Priaulx - 258 punten
3. Gabriele Tarquini - 242 punten
4. Robert Huff - 233 punten
5. Augusto Farfus - 186 punten


   



Frank Van Waeyenberghe

Van onze redacteur

Frank Van Waeyenberghe

Dit artikel werd gepubliceerd in WTCC
op zondag 31 oktober 2010 om 17:20


Andere publicaties op Racingworld.be...