SRO stelt nieuwe endurance series officieel voor

SRO maakte vandaag publiek wat racingworld.be reeds enige tijd geleden publiceerde, de nieuwe endurance series voor 2011. Het bericht ligt volledig in de lijn der verwachtingen en brengt eigenlijk weinig volledig nieuwe informatie aan het licht. Zoals we eind vorige week voor de Belcar 2011 reeds berichtten, zal ook de nieuwe endurance series toegankelijk zijn voor "oudere" GT3's. Daar waar het Europese GT3-kampioenschap wedstrijden van 1 uur omvat, zullen de wedstrijden in het nieuwe endurance kampioenschap drie uur duren, op de 24 Hours of Spa na vanzelfsprekend.

Wat we in onze eerdere berichtgeving nog niet vermeldden:
  • Het kampioenschap zal openstaan voor teams met één, twee of drie wagens
  • Enkel de punten behaald door een team's best geklasseerde wagen tellen mee voor het kampioenschap (bij de teams)
  • Elke wagen moet twee pitstops afleggen, waarbij een bandenwissel telkenmale verplicht is
  • Er zal geen vaste bandenleverancier noch brandstofleverancier zijn
  • Enkel publiek verkrijgbare banden die bekend zijn bij SRO/RACB mogen worden gebruikt
  • De wedstrijd in Budapest wordt vervangen door een in Navarra, terwijl Magny-Cours de voorkeur krijgt op de Nürburgring
  • Geen enkele meeting valt samen met een weekend waarin er eveneens een meeting is in het Europese of een nationaal (GT3) kampioenschap
  • SRO mikt op startvelden met om en bij de 30 deelnemers
  • In tegenstelling tot het WK GT1, zal dit kampioenschap wel een hoofdsponsor kennen; met name Blancpain

Er zullen vijf verschillende divisies zijn waarin wagens kunnen worden ingedeeld:

GT3 Pro Cup
Drie rijders bij alle wedstrijden, geen rijders categorisatie.
Enkel de laatst gehomologeerde GT3-wagens (volgens FIA homologatie en Balance of Performance) toegelaten.

GT3 Pro-Am Cup
Drie rijders bij alle wedstrijden over drie uur, vier rijders bij de 24 uur van Spa.
Rijderscategorisatie volgens:
  • Platinum of Gold / Bronze / Bronze, voor Spa + Gold of Platinum
  • Silver / Silver / Bronze, voor Spa + Silver
Enkel de laatst gehomologeerde GT3-wagens (volgens FIA homologatie en Balance of Performance) toegelaten.

GT3 Citation Cup
Drie rijders bij alle wedstrijden over drie uur, vier rijders bij de 24 uur van Spa.
Rijderscategorisatie volgens:
  • Silver / Bronze / Bronze, voor Spa + Silver
Zowel de laatst gehomologeerde GT3-wagens (volgens FIA homologatie en Balance of Performance) als oudere GT3-wagens (volgens RACB homologatie en Balance of Performance) toegelaten.

GT4 Cup
Drie rijders bij alle wedstrijden over drie uur, vier rijders bij de 24 uur van Spa.
Rijderscategorisatie volgens:
  • Platinum or Gold / Bronze / Bronze, voor Spa + Gold or Platinum
  • Silver / Silver / Bronze, voor Spa + Silver
Enkel de laatst gehomologeerde GT4-wagens (volgens FIA homologatie en Balance of Performance) toegelaten.

Supersport Cup
Drie rijders bij alle wedstrijden; 24 uur van Spa zijn niet opgenomen in het kampioenschap.
Rijderscategorisatie volgens:
  • Silver / Bronze / Bronze
Enkel de laatst gehomologeerde GT4 (Supersport)-wagens (volgens FIA homologatie en Balance of Performance) toegelaten.


Elke divisie zal overigens een eigen podium hebben.

Vermelden we tot slot nog de volledige kalender
17 april (Monza)
22 mei (Navarra)
30 juli (24 Hours of Spa)
27 augustus (Magny-Cours)
9 oktober (Silverstone)


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op woensdag 15 december 2010 om 09:52


Andere publicaties op Racingworld.be...