De nieuwigheden op het autosalon van A tot Z (deel 2 + foto's)

Fiat DoblòDe komende dagen zetten we het Brusselse autosalon van A tot Z op een rijtje en stellen de meest in het oog springende modellen even voor. Nadat we eerder ingingen op de nieuwigheden bij Abart, Alfa-Romeo, Audi, BMW en Citroën, knopen we in deel 2 van onze artikelreeks over het Brusselse Autosalon aan met het "budgetmerk" van Renault, Dacia. Ook FIAT, Ford, Lancia en Land Rover komen aan bod met passende tekst en eigen beeldmateriaal.

Dacia DusterDacia
Dacia heeft niet bepaald nieuwe modellen om voor te stellen, maar niettemin heerst er euforie bij het Roemeens-Franse merk. De verkoopsaantallen zijn namelijk zeer goed en bijvoorbeeld de Logan en de Duster blijken aan te slaan bij de consumenten. Deze laatste is in zijn eentje verantwoordelijk voor meer dan de helft van de afzet van het merk. Het enigste nieuws dat er te rapen viel op deze stand, is dat de Sandero en de Logan een nieuwe 75 pk sterke dieselmotor krijgen. De 1.5 dCi zou "slechts" 4 liter moeten verbruiken en moet hiermee onder de grens van 105 gram CO2 per km blijven.

 500 Twin AirFIAT
Eveneens een wereldpremière bij FIAT; het Italiaanse merk presenteert de Doblò Cargo - van of the year. Daarnaast staat ook de "gewone" Doblò op de stand van de Italianen.
De meeste aandacht gaat echter naar de 500 Twin Air, het kleinere broertje van de 500 van Abarth zeg maar. Waar Abarth focust op power en prestaties, legt FIAT de klemtoon zelf op zuinigheid en efficiëntie. De 500 Twin Air krijgt een 900cc tweecylinder (!) met 85 pk. De turbomotor vereist 4.1 liter voor elke afgelegde 100 kilometer.

De nieuwe Ford FocusFord
Ford zet de nieuwe Focus in de kijker. Na de S-Max en C-Max is dus nu ook de Focus aan een grondige hertekening toe. Met een basispakket aan ECO-versies voor vrijwel alle modellen wil Ford duidelijk een stevige marktpositie bekleden in het Fleet-segment.

Lancia Delta Lancia
Op de stand van de Italiaanse constructeur vallen de Delta en Musa 5th Avenue, eerder gepresenteerd op het Salon van Genève en Parijs, zeker op. Niet door hun exclusiviteit maar wel door hun stijl en look. Lancia heeft steeds een eigen idee over zin wagens gehad. Sommige zijn er weg van, andere vinden het maar niks... wij houden onze mening dan ook maar voor ons zelf.

Hyundai
Bij Hyundai treffen we met de Europese versie van de Genesis Coupé een Europese première aan. Het Belgische publiek kan ook voor het eerst de vernieuwde i10 zien, terwijl de i20 en i30 nieuwe motorisaties krijgen. Onder het label Blue Drive brengt ook Hyundai een aantal CO2 vriendelijke modellen op de markt.

Land Rover
Soms denk ik dat men bij Land Rover de klok ruim 30 jaar geleden heeft stilgezet en nooit meer heeft doorgedraaid. Als je de "echte" Land Rover ziet staan met klinknagels en zijn rechthoekige vorm denk je toch dat dit niet echt meer een wagen is voor hedendaags gebruik. Maar vergis je niet! Deze "bullebak" staat nog steeds zeer hoog aangeschreven als echt werkpaard en er zijn maar weinig andere 4x4 wagens die een evenwaardige prestatie kunnen neerzetten als deze "ouwe knar".

En, bij nader inzien, is het interieur van een Land Rover dan toch geëvolueerd. Ook in deze modellen heb je tegenwoordig een degelijk uitgeruste wagen met her en der wat technologische snufjes. Dus helemaal is de tijd dan toch niet blijven stilstaan.
Aan de andere kant van het Land Rover eiland vonden we de Evoque. Omschrijf het als een Range Rover Coupé. Ondanks zijn futuristische look kan ik me niet voorstellen dat je met deze wagen ook nog maar een fractie van krachtprestaties kan neerzetten van wat zijn ouwe broer kan. De tijd zal het uitwijzen!

Lexus
In paleis acht staat Lexus' nieuwste geestekind, de CT200h en Lexus zou Lexus niet zijn, moest de h in de benaming niet voor hybride staan natuurlijk. Met technologie uit de Toyota Prius moet deze hippe hatchback een concurrent worden voor bijvoorbeeld de Audi A3, terwijl de uitstoot uitkomt op slechts 87 gram CO2 per kilometer. Dit laatste kan mogelijk een interessant argument worden op de leasingmarkt.

Mazda
Eveneens in paleis acht vinden we die andere Japanner, Mazda, terug. De Aziatische firma brengt de lichtjes gewijzigde Mazda 2 en Mazda 5 mee. Bij de Mazda 2 zitten de meeste nieuwigheden onder het koetswerk, terwijl de "zevenzitter schuifdeur" Mazda 5 een volledig nieuwe look aangemeten kreeg met daarnaast ook een verbetere krachtbron. Eveneens een nieuwe motor is er voor de Mazda 3 en voor het vlaggenschip uit Mazda's SUV-segment, de CX-7.

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Patrick Hendrickx in Nationaal op maandag 17 januari 2011 om 07:00


Andere publicaties op Racingworld.be...