Voorbeschouwing op de race te Melbourne

Jérôme D'Ambrosio verkent de omloop te MelbourneAanstaande zondag is het dan zo ver, het grote Formule 1 debuut van Jérome d'Ambrosio. Na een lange winter waarin hij de nodige testkilometers wist af te leggen, kan onze landgenoot eindelijk beginnen aan het (voorlopige) hoogtepunt van zijn carrière. Het circuit van Albert Park is niet meteen het makkelijkste voor een rijder om te debuteren, maar de sympathieke Waal is er op uit om zich te bewijzen.

"Nu de seizoensopener om de hoek luurt, begin ik echt enthousiast te worden over de eerste race in Melbourne. Het is behoorlijk gek, want ik rijd al sinds september 2010 voor dit team, en na vier vrijdagtrainingen en vijf testsessies, kijk ik meer dan ooit uit naar mijn F1-debuut. Het is tot op heden vrij druk geweest, maar het begint nu pas echt door te dringen en ik kijk erg uit naar mijn eerste race . Zondag is een belangrijke dag voor me."

Afgelopen winter maalde Jérôme een flink pak kilometers af. "Ik heb de beste voorbereiding gehad die ik mezelf kon voorstellen met zoveel kilometers tijdens de wintertests. Ik heb ook veel tijd gespendeerd in de simulator om me voor te bereiden op Albert Park. Ik ben fit en ik ben klaar om te gaan racen."

Sinds afgelopen week ziet de toekomst er voor de Belgische F1-fans al wat beter uit. Shell is namelijk titelsponsor geworden van de Grand Prix van België. Het zou om een contract voor meerdere seizoenen gaan, waardoor de toekomst van de race in de Ardennen voorlopig veilig lijkt. De GP van België kampt al jaren met financiële problemen ten gevolge van de lage bezoekersaantallen. Het is Ecclestone die via zijn marketingnetwerk beide partijen bij elkaar heeft gebracht. Zou Bernie dan toch niet onverschillig staan ten opzichte van de kritiek dat hij te veel zielloze circuits gaat opzoeken? Eerder was er al sprake van een eventuele beurtrol met een circuit in de buurt, maar dat idee lijkt nu van de baan te zijn geruimd. Richard Bracewell, vertegenwoordiger van Shell, wist nog het volgende te zeggen: "Spa is een van de meest veeleisende circuits op de kalender, zowel voor de rijders als voor de wagens. Dit is voor ons dan ook de perfecte locatie om reclame te maken voor onze producten." Bovendien liet Ecclestone nog weten dat er dringend één of twee races moeten verdwijnen van de kalender. "Mogelijk moeten we één of twee races laten vallen om Austin en Rusland toe te kunnen voegen aan de kalender. Australië heeft aangegeven dat ze helemaal geen race willen, dus als ze willen gaan mogen ze, en de volgende is misschien één van de races in Spanje. We wisselen af in Duitsland en misschien is dat ook een idee voor Spanje." De toekomst van de GP van België ziet er voorlopig dus goed uit.

Mclaren lijkt de extra twee weken tijd ten gevolge van de afgelasting van de openings GP, optimaal te hebben benut. De Britse renstal gaf al aan dat ze teveel risico's hadden genomen in de ontwikkeling van hun MP4-26, maar hoopt nu wat van zijn achterstand goed te maken met een aanzienlijke upgrade. Met een nieuwe onderkant en minder radicale uitlaten hoopt het Britse team een goede seconde te hebben gevonden. Het is nog maar de vraag of de betrouwbaarheid hen niet te veel parten gaat spelen dit weekend.
Verder werd er deze week bekend gemaakt dat Sakon Yamamoto de rol van reserverijder zal vervullen voor Marussia Virgin Racing. Van een jong talent kan men niet meer spreken en het lijkt overduidelijk dat er andere motieven hebben gespeeld bij het aanwerven van de Japanner. De immer sympathieke Karun Chandok werd op zijn beurt dan weer aangekondigd als reserverijder voor Team Lotus. Hier en daar gaan er zelfs geruchten dat de Indiër zal deelnemen aan de eerste GP van India.

Tot slot is er nog de soap rond HRT. Het team heeft voorafgaande aan dit openingsweekend nul kilometer getest met zijn nieuwe wagen. Bovendien beschikt hun nieuwe wapen niet over een beweegbare achtervleugel en het is dus maar de vraag of met de herinvoering van 107%-regel, het Spaanse team zich wel kan kwalificeren voor de race. Er staan nauwelijks sponsors op de bolides en het team zou moeite hebben met het betalen van hun rekeningen; dit laatste zou naar verluidt de echte reden zijn dat de wagen niet deelnam (of kon nemen) aan de wintertests.

Foto: Georges De Coster


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Formule 1 op donderdag 24 maart 2011 om 14:42


Andere publicaties op Racingworld.be...