GT1: Navarra: Reacties van de Belgen na de race

Maxime Martin en debutant Bertrand Baguette behaalden op het circuit van Navarra een uitstekend resultaat met hun Marc VDS Ford; derde in de kwalificatierace en vierde in de kampioenschaprace. Bas Leinders kende meer pech en reed twee moeilijke races. Nico Verdonck paste zich snel aan aan de Corvette, maar een aanrijding tijdens de kwalificatierace zorgde voor problemen in beide races. Racingworld.be verzamelde wat onze landgenoten over hun race te vertellen hebben.
Maxime Martin (Ford GT #41) over de kwalificatierace: “Op het moment dat we wisselden, was ik wel terug gekomen op de leiders, maar tijdens de pitstop ging er iets mis met de deur, door de aanrijding waarschijnlijk, en we verloren wat tijd. Vervolgens hernam Bertrand als vierde en hij kon nog een Aston pakken, waardoor we op het podium eindigden. Jammer genoeg, was er echter toch weer dat detail dat ons van nog beter hield.”

Bertrand Baguette (Ford GT #41) over de kwalificatierace: “Natuurlijk ben ik blij met het resultaat! Dit is mijn allereerste race in het GT1 wereldkampioenschap en ik pak onmiddellijk een podium. Maar het was Martin die het meeste werk verrichtte, hij reed een fantastische stint en gaf mij de wagen door op een uitstekende uitvalspositie. Spijtig verloren we wat tijd met de deur die weigerde te sluiten, anders hadden we misschien nog hoger kunnen eindigen.”

Bas Leinders (Ford GT #40) over de kwalificatierace: “Marc Hennerici had een zeer goede start, maar bleef na een paar ronden steken op de vijfde plaats achter een Corvette. Dit deed de temperatuur van de motor oplopen en bij de pitstop sloeg de motor helemaal tilt, hij zette zichzelf in de safety mode en we verloren kostbare seconden. Het incident kostte ons zes plaatsen en ik kwam de baan op als elfde. Ik kon enkele wagens terug voorbijgaan maar dan begaf de aandrijfas.”

Nicko Verdonck (Corvette #11) over de kwalificatierace: “Ik kon eerst de snellere Nissan afhouden en hierna zelfs een aanval plaatsen op de eerste Lamborghini. Ik wist dat dit alleen in de beginfase mogelijk was gezien onze tractieproblemen met de banden, op het einde was er nog een intens duel met de Ford GT van Martin. Uiteindelijk gaf ik het stuur aan Mike ( Hezemans red. ) over in vierde stelling. Mike werd echter langs achter aangereden en we moesten opgeven nadat het bodywork stuk was met lekke band tot gevolg.”

Bertrand Baguette (Ford GT #41) over de kampioenschaprace: “Zaterdagavond hadden we echter vastgesteld dat onze krachtbron te lijden had gehad en we moesten dus kiezen tussen een motorwissel – met bijkomende straf – of een meer conservatieve motormapping, waardoor we misschien niet echt tot het uiterste konden gaan. Ik was vijfde na de wissel en in de pitlane sneed Westbrook me de pas af, waarna hij een straf kreeg, weliswaar pas na zeven ronden. Ik heb achter hem heel wat tijd verloren en vervolgens ben ik alsnog aan een remonte begonnen, die eindigde op 2’’1 van de derde en 3’’6 van de zege! We scoorden echter veel punten en hadden het hele weekend een sterke wagen. Al bij al was het een geslaagd weekend!”

Bas Leinders (Ford GT #40) over de kampioenschaprace: “Wij wisselden van motor na de kwalificatierace, deels omdat hij oververhitte en deels omdat het terugzetten op de grid niet echt belangrijk was, gezien wij opgaven tijdens de kwalificatierace. Spijtig herhaalde het probleem zich tijdens de kampioenschaprace, zodat ik onmogelijk kon aanvallen. Na de pistop had mark een open baan voor hem, wat de temperatuur deed dalen en de wagen deed het dan prima. Wanneer hij echter aanklampte bij de Nissan van Westbrook, kwam het probleem terug. Het is goed dat we de finish bereikten en punten scoorden, maar zonder het oververhittingprobleem was een top vijf finish mogelijk.”

Nicko Verdonck (Corvette #11) over de kwalificatierace: “Het was inderdaad jammer! Desondanks zou ik graag het volledige Selleslagh Racing Team willen bedanken voor het vertrouwen dat ze in me hadden. Ze hebben super werk geleverd en de auto was ‘picobello’ in orde. Ook de samenwerking met Mike Hezemans verliep perfect. Graag zou ik nog eens willen terugkeren om orde op zaken te stellen.”


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 05 juli 2011 om 00:16


Andere publicaties op Racingworld.be...