25H VW Fun Cup: De lange race is voor oppermachtige KIA

De BTCS races in het voorprogramma van de 25 uren VW Fun Cup verlopen volgens een eerder atypisch shema. De eerste race, zoals gewoonlijk een endurance race over één uur, had vandaag plaats om vijf uur in de namiddag, terwijl er op zaterdag twee sprintraces van 30 minuten worden verreden. De race van vandaag werd gewonnen door de KIA van het duo Steveny/de Radiguès voor de Mégane van Lémeret/Mondron en de Volvo S60 van Radermecker/van de Poele.
Stephane Lémeret toonde dat hij de zware crash van woensdag met de Black Falcon Mercedes SLS helemaal te boven was gekomen door de snelste tijd neer te zetten in de eerste kwalificatiesessie, die ook bepalend was voor de startgrid van de eerste race. Naast hem op de eerste rij vonden we de Volvo S60, winnaar van de 12 uren, terug. De tweede rij was voor Kelders/Bouvy (Renault Mégane) en Steveny/de Radigues(KIA Pro_Ceed). We noteerden ook de terugkeer van een tweede KIA Pro_Ceed voor Dockerill en Ferrier, die als zesde startte. De snelste wagen in de T3 klasse was niet de BMW M3 of de SEAT WTCC, maar de WRT VW Scirocco van Latinne/Wauters. Een nieuwigheid was dat er voor deze race vier Racecars aan de start staan. De Racecar wagens zijn een soort Europese Stock Cars met dikke V8 motor, die in Frankrijk een eigen kampioenschap hebben (zoals u in de voorbeschouwing op deze site al kon lezen). Deze deelname kan gezien worden als een verkenning voor een eventuele manche van dit kampioenschap op Spa volgend jaar. De snelste van de vier wagens, met ondermeer de Fransman Eric Helary aan het stuur, vonden we terug op de elfde startplaats.

Bij de start schoot Lémeret als eerste weg van op de pole, maar al snel bleek dat de KIA, die een zeer goede start nam, een veel hogere topsnelheid had. Bij het einde van de eerste ronde lag de KIA al aan de leiding voor Lémeret en zou deze kopplaats niet meer afstaan. De Volvo en de Mégane van Bouvy volgden op enige afstand van de twee leiders. We verloren al snel de Jaguar met versnellingsbak problemen. De Volvo en de twee Mégane’s vochten de ganse race voor de tweede plaats, maar Lémeret en na de pitstop zijn ploegmaat Mondron slaagden er in de Volvo achter zich te houden. Het moet wel gezegd worden dat de Volvo na zijn overwinning in de 12 uren 90 kilo extra ballast kreeg opgelegd. Bouvy/Kelders eindigden dus vierde voor de derde Delahaye Mégane van Richard en Viron.
 
Bij de T3 wagens ging de overwinning naar de WRT Scirocco van Wauters/Latinne, die met de pole dus de volle buit binnen haalden. In het begin van de wedstrijd moesten ze nog de Mazda van Van Herck voorlaten, maar de snelle Japanner moest ook nu weer de strijd staken. Qvick/Vanbellingen eindigden tweede in de klasse voor de andere WRT Scirocco van Smits/Gosselin. Eric Hélary en Frederic Schmit eindigden met hun Racecar als veertiende.
 
Morgen volgen er dus twee sprints van 30 minuten, waarbij elk van de rijders één wedstrijd voor zijn rekening neemt. Dat is de bedoeling, want niets verbiedt echter een team om tweemaal dezelfde rijder te laten starten, in dit geval scoort de rijder die niet deelnam geen punten.
 
Uitslag:
1. Stéveny-de Radiguès (KIA Pro_Ceed Silhouette)
2. Lémeret-Mondron (Renault Mégane)
3. Radermecker-van de Poele (Volvo S60)
4. Bouvy-Kelders (Renault Mégane)
5. Richard-Viron (Renault Mégane)
6. Dockerill-Ferrier (KIA Pro_Ceed Silhouette)
7. Latinne-Wauters (VW Scirocco) eerste in T3
8. Qvick-Vanbellingen (BMW M3)
9. Gomez-Gomez (GC10-2) eerste in S2
10. Gosselin-Smits (VW Scirocco)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in BTCS op vrijdag 08 juli 2011 om 21:24


Andere publicaties op Racingworld.be...