WEC: Diesels gekortwiekt voor 2012

Audi vs. PeugeotAudi vs. Peugeot
Deze week maakte de ACO bekend heel wat wijziging te zullen doorvoeren aan de reglementen met het oog op het nieuwe World Endurance Championship in 2012. Al een aantal jaren zwaaien de Diesels van Audi en Peugeot de scepter in de prototype racerij, terwijl de rest lijdzaam toekijkt. Reeds meermaals heeft men deze wagens beperkingen opgelegd maar zonder resultaat; het gat kon niet overbrugd worden. Daarbij moet uiteraard wel de kanttekening gemaakt worden dat er niet meteen een degelijke fabrieks tegenpool was bij de benzine prototypes.
Voor 2012 zullen de diesels dus serieus wat aan prestaties moeten inleveren. Door de omvang van de restrictoren met 1,6mm te verkleinen en 200mbar boost weg te nemen zullen turbo diesels zo'n 7% kracht zien verdampen. Verder wordt ook de tankinhoud van 65 naar 60 liter teruggebracht. Waar aanvankelijk de werkmethode van de ACO erin bestond om de prestaties van de benzine wagens op te voeren - wat niet altijd even evident was voor deze teams - slaat de organisatie nu dus een andere weg in.
 
Andere nieuwigheden zijn de verplichte haaivin voor alle prototypes en grotere achteruitkijkspiegels (verplicht voor LMP2, GTE-Pro/Am). Een van de opvallendste beslissingen van de Automobile Club de l'Ouest is echter de verplichting voor elke constructeur van LMP2-wagens om minstens één exemplaar in te zetten in het WEC. Of elke constructeur hierin zal slagen, valt nog af te wachten; de klasse kende dit seizoen (ILMC) alvast bloedarmoede.

Foto: ALMS


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op donderdag 13 oktober 2011 om 07:02


Andere publicaties op Racingworld.be...