Kansen op F1 zitje voor D'Ambrosio slinken - Senna bij Williams

Jérôme D'Ambrosio - Marussia Virgin RacingJérôme D'Ambrosio - Marussia Virgin Racing
De kansen dat Jérôme D'Ambrosio na zijn ontslag bij Virgin in 2012 nog een racestoeltje in de Formule 1 weet te bemachtigen slinken met de dag. Zeker nadat het Williams F1 team gisteren bekendmaakte dat Bruno Senna tweede rijder wordt bij het Britse team. Er blijft nu nog maar één zitje over, bij het Spaanse HRT.
Senna bij Williams, het zal wel heel wat herinneringen oproepen. Williams was immers het team waar Ayrton Senna actief was toen hij in 1994 op het circuit van Imola verongelukte.  Nochtans schrikt de merknaam zijn neef Bruno niet af, die voorzichtigheidshalve toch eerst zijn familie polste alvorens te tekenen. Met Senna naast Maldonado bij Williams-Renault, blijft er nog maar één plaatsje vrij op de grid, bij het bescheiden Spaanse team HRT. Jérôme D’Ambrosio blijft in de running voor het zitje, maar hij is zeker niet alleen. Sutil, Petrov, Liuzzi en volgens de media bij onze Noorderburen ook van der Garde, azen nog op een plaatsje in de Koninginneklasse van de eenzitterij.  Eén troef die Jérôme alvast heeft, is de aanwezigheid in het Spaanse team van de Belgische ingenieur Jacky Eeckelaert, die er het ontwerpteam leidt. Mogelijk doet die een goed woordje voor zijn landgenoot.

Een verlenging van zijn contract bij Virgin, nu Marussia F1, had niet noodzakelijk een goede zaak geweest voor de verdere carrière van D’Ambrosio, zo blijkt uit de moeilijkheden die het team nu al ondervindt om de wagen klaar te stomen voor de start van het seizoen. Nadat de Virgin verleden jaar duidelijk de slechtste wagen uit het veld ontwierp, is het nu al duidelijk dat de nieuwe Marussia F1 niet tijdig in orde zal geraken voor de eerste wintertests. Het team hoopt de wagen startklaar te hebben voor latere tests, maar het is zeker dat Marussia dit jaar met een ontwikkelingsachterstand op de andere teams zal starten. Het blijft dan ook zeer de vraag of Charles Pic meer uit de wagen zal kunnen halen dan onze landgenoot verleden jaar bij Virgin.

Foto: Georges De Coster


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op woensdag 18 januari 2012 om 07:00


Andere publicaties op Racingworld.be...