Martin Short start samenwerking met Praga Racing Cars

Race 4 Slovakia - Attack Praga R4Race 4 Slovakia - Attack Praga R4
De Brit Martin Short, welbekend in onze streken voor het preparen en inzetten van de Mosler GT3, heeft een nieuw samenwerkingsakkoord ondertekend met de Tsjechische GT bouwer Praga. Via een nieuwe onderneming, Praga Racing UK zal Short de Praga GT wagens opbouwen en inzetten in kampioenschappen zoals de Dutch Supercar Challenge en de BritCar.
Martin Short hield zich via de onderneming Rollcentre Racing al jaren bezig met het ontwikkelen van de raceversies van de Mosler MT600. Vooral in de Dutch Supercar Challenge (DSC) was de Mosler een populaire verschijning, er bestaat daar zelfs een Mosler Challenge. Martin Short weet ook wel dat de Mosler naar het einde van zijn carrière toeloopt en probeerde dan ook zijn activiteiten uit te breiden met een ander model. Dat is dus Praga geworden, het Tsjechische merk dat verleden jaar al opmerkelijke resultaten neerzette met zijn R4S, meerbepaald in de DSC. Via een nieuwe entiteit, Praga Racing UK, zal Martin Short nu ook instaan voor de verdere ontwikkeling van de race versies van de Praga.  Momenteel is al één R4S toegekomen in de ateliers van Short waar de wagen nu verder door ontwikkeld zal worden alvorens aan een reeks testen te beginnen. De bedoeling is om dit jaar met twee wagens uit te komen in de Britcar alsook één of meerdere wagens in te zetten in de DSC.

Een extra troef voor de samenwerking met het Tsjechische merk is dat deze ook bezig is met de ontwikkeling van eigen racemotoren. Zo is er vooreerst de op de Suzuki gebaseerde V8 die momenteel in de R4S gebruikt wordt, maar later volgt er nog een 4 cylinder 1500 cc motor. Short hoopt om mee te kunnen werken aan de ontwikkeling van deze laatste motor en hem op de markt te brengen voor gebruik in race- en rallywagens. Verder staat er nog een nieuwe supercar op stapel, genaamd de Praga R1. Met 500 pk voor 550 kg belooft deze futuristisch uitziende GT een spectaculaire verschijning te worden op de circuits. Deze samenwerking met Praga betekent echter niet het einde van Rollcentre, deze laatste onderneming zal zich verder blijven inzetten met het ontwikkelen, inzetten en ondersteunen van klanten programma’s voor de Mosler MT600.

Foto: Niels Vaeck


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op donderdag 26 januari 2012 om 00:41


Andere publicaties op Racingworld.be...