BGDC: Voorbeschouwing van de organisatoren op de seizoensopener 2012

De Belgische circuitsport is deze winter meer dan eens het gespreksonderwerp bij uitstek geweest en het is nog niet voorbij. Terwijl de nationale federatie en de promotoren een uitweg zoeken om opvolgers te vinden voor BTCS, Belcar en uiteraard de Fun Cup, zaten de organisatoren van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) niet stil en hebben ze zonder aarzelen het seizoen 2012 tot in de puntjes voorbereid. Nu zaterdag is Circuit Zolder het toneel voor de eerste race, op dezelfde omloop waar het seizoen 2011 op een schitterende manier zijn finale kende.
Is het de uitzondering op de regel? Iedereen mag zijn eigen conclusies trekken. Het is echter een vaststaand feit dat de BGDC, een competitie die van start ging met de steun van de RACB, blijft groeien. Nu zaterdag mogen we ons verwachten aan een 40-tal wagens, misschien zelfs meer, voor een race van 150 minuten. De ingrediënten van dit succes? Een gebalde timing, met kwalificatie en race op één namiddag en een zeer democratische inschrijvingsprijs van € 699 per wagen. Wie doet beter? Indien de nationale federatie had toegestaan om de regels iets te versoepelen om wagens die nu door het immobilisme van andere kampioenschappen stil staan toch te laten rijden, dan had het feest nog groter kunnen zijn. De mensen van de BGDC zetten de gesprekken hierover echter voort om er voor te zorgen dat een sterke breedtesport de basis wordt van een herleving van de circuitsport in ons land.
 
BMW, Renault Clio… en al de rest!
 
Laten we nu echter tot de kern van de zaak komen. De eerste wedstrijd van het seizoen 2012 staat zaterdag geprogrammeerd tussen 15u25 en 17u55, na de kwalificaties van 13u05 tot 14u05. De Norma van de sympathieke Pierrot Decroosis is helemaal alleen in Division 2, maar de spanning en de strijd in de andere klassen zal enorm zijn.
 
Laten we beginnen met de meute BMW, ingeschreven in de Klasse E van de D1. Onder aanvoering van de broers Alain en Patrick Franssen, die hun BMW 3 Reeks E46 vorig jaar al meermaals in de kijker reden, zien we nog heel wat andere mooie Duitse bolides. Tegenstand komt er zeker van de snelle BMW M3 E36 van Matty Zadnikar en Marc Neyens, maar ook van de meer recente BMW 125i van het trio Tuytte-Van Acker-Vangheluwe, de BMW E46 van Stefan Lespoix en de BMW 325i van Doms-Ceusters en De Vocht-Van Loo. De BMW BMW 325i ClubSport #49 tot slot, is in handen van Christophe De Neef en een zekere … Jeffrey Van Hooydonk! In deze rangen vinden we ook één van de nieuwigheden van dit seizoen, de Porsche 944 van Léonard Licops en Pierre-Yves Paque.
 
Er zijn uiteraard weer heel wat Renault Clio in de Klasse D, maar de meest aandacht gaat misschien wel uit naar de VW Golf II van Tony Kevers en Grégory Paisse. De wagen komt in perfecte vorm uit de ateliers van Jean-Marie Dehaye en het potentieel van de wagen zagen we vorig jaar al. Beide heren zijn alvast klaar om het tegen de concurrentie uit Frankrijk op te nemen. Onder hen vinden we: Verhulst-Vannest, Van Hulle-Heyman, Divoy-Asnong, Lejeune-Maquet, Buffet-Buffet, Van Bael-Cornelis, Servranckx-Crabbe-Piessens-Payen, Van Kuyk, Brugma-Morlet, maar ook Gijsbrechts. Dat gaat stuiven! Als derde hond zien we de MINI Cooper S van Yvan Muller, van Licops-Licops, van Patrice Lacroix en Bylemans-Knopker, zonder de Honda Civic van Surinx Racing met Mascaux-Ouassini achter het stuur te vergeten. Een Golf III is er dan weer voor Devos en Declerck.
 
In de Klasse C, voor de bolides tot 1600cc,mogen we veel verwachten van de Honda Civic met Van Billoen-Van Damme-Deridder en Rudy Thiroux. Zij nemen het op tegen de Suzuki Swift van Christian Franken en de Toyota Yaris van Joël Vanloocke en Mario Jacobs.
 
Rest er ons de Division 3, met een handvol BMW M3 E36 (Haddouche-Heck, Spigeleer-Grysouille, Huybrechts-Marrocco en Sels-Sels), maar ook een Ford Focus RS van Ronchail-Ronchail-Duthoit en de onverwachte Volvo 240 Turbo van Chris Servayge.
 
Op nu naar Circuit Zolder voor de eerste race van 2012 en er is zeker nog plaats op de startgrid om het feest mee te beleven!

BGDC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 13 maart 2012 om 20:28


Andere publicaties op Racingworld.be...