Portimão: Nabeschouwing Enzo Ide

De 20-jarige West-Vlaamse belofte Enzo Ide, vorig jaar nog derde in het FIA GT3 European Championship, betwist in 2012 het GT World Championship met AF Corse Ferrari. In Portugal was het WK aan zijn vijfde meeting van het seizoen toe en tijdens de kwalificaties voor de race toonde de West-Vlaamse belofte uit het beste GT-hout gesneden te zijn. Hij plaatste de AF Corse Ferrari 458 GT3 op de eerste rij, op minder dan een seconde van zijn doorwinterde teamgenoot Toni Vilander. Beide rijders reden een schitterend eerste deel van de eerste wedstrijd van het weekend, maar onbegrijpelijk slechte pitstops gooiden meer dan roet in het eten. Tijdens de race op zondag was het rubber de kwelduivel van de AF Corse Ferrari 458 GT3. Een elfde en zevende stek waren het uiteindelijke resultaat van een weekend in het zuiden van Europa.
Tijdens de kwalificaties verliep alles naar wens voor de beide Ferrari 458. Enzo Ide deed het schitterend en klokte als tweede af, voor de gevestigde waarden van het WK GT.

Enzo Ide: “Ik ben dolgelukkig met dit resultaat, het is een perfecte uitgangspositie voor de eerste race. Vorig jaar was mijn beste kwalificatieresultaat vierde in het EK en nu rijd ik naar P2! Het enige waar ik me zorgen over maak, zijn de banden en vooral de snelle slijtage van het rubber. Onze goede uitgangspositie is daarom een prima zaak.”

Tijdens die eerste race liep het perfect... tot de pitstops. “Het was onwaarschijnlijk hoe traag we waren...”, klinkt Ide bitter. “Mijn teamgenoot Francesco Castellacci viel buiten de top 10... Hoe kan zoiets op dit niveau gebeuren? Ik begrijp er niets van, meer nog ik ben er ziek van...” Meer dan een elfde plek zat er uiteindelijk niet meer in voor het Belgisch-Italiaanse duo. De kampioenschapsrace op zondag was al niet veel makkelijker, met rubber dat al snel het beste van zijn krachten verloor.

Enzo Ide: “Tony werd er uit gereden en ik kon doorgaan, maar ik begon al snel met de banden te worstelen. We moeten echt iets doen aan de afstelling van de wagen, want snel gaan op één ronde is geen probleem, de snelheid aanhouden wel. Na negen ronden was het vet van de soep en het verval is erger dan bij onze concurrenten. Als we al vooraan zouden zitten, dan zou het nog gaan om te verdedigen, maar aanvallen en plaatsen goed maken, neen, dat is onmogelijk.”

Enzo Ide press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 10 juli 2012 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...