Portimão: Nabeschouwing Belgian Audi Club Team WRT

Het Belgian Audi Club Team WRT is erin geslaagd om opnieuw op het podium te staan in een FIA GT1-evenement en dit dankzij de derde plaats die Frank Stippler en Oliver Jarvis wisten te veroveren in de eerste race van het Portugese luik van het kampioenschap. De eerste podiumplaats trouwens sinds het succesvolle openingsweekend in Nogaro. In het verre Portimão sleepten ook Laurens Vanthoor en Stéphane Ortelli enkele punten in de wacht want ze eindigden in de Algarve 10de en 6de. Terwijl het team tevreden terugkijkt op het geleverde werk op de piste en in de pits, blijft het gebrek aan snelheid - een rechtstreeks gevolg van de huidige 'Balance of Performance - moeilijk te aanvaarden.
Al bij aanvang van het weekend in Portugal bleken de Audi’s R8 LMS ultra van de Belgische ploeg opnieuw over een lagere topsnelheid te beschikken in vergelijking met de concurrentie. Toch kwalificeerde Stippler de #33 op een 7de en Vanthoor de #32 op een 10de plaats.
 
In de kwalificatierace op zaterdag kenden zowel Jarvis als Vanthoor een wat moeilijke start, maar het uitrukken van de safetycar kwam als een godsgeschenk.  De Audi #32 dook als een van de eerste de pits in en zou, met Ortelli aan het stuur, als 12de het peloton terug vervoegen. De #33 wachtte echter tot het laatste moment om binnen te komen en dit bleek strategisch een goede zet want hierdoor en dankzij de uitstekende pitstop lag Stippler bij aanvang van zijn stint zowaar op de tweede plek. Helaas slaagde de Duitser er niet in om na een felle strijd deze tweede plaats vast te houden en moest de BMW van Buurman laten gaan in de eindfase van de race. “De BMW was gewoon sneller”, aldus de winnaar van de 24 Uren van de Nürburgring. “In alle snelle secties had ik het moeilijk om hem af te houden en vooral dan in de lange, snelle bocht voor de start-finish.” De derde podiumplaats was echter een mooie beloning voor het team, terwijl Ortelli met de tweede Audi op een 10de plaats strandde.
 
In de tweede race van het weekend kende de best startende R8 heel wat minder meeval.  Al in de eerste bocht werd Stippler geraakt door de Ferrari van Vilander, een gevolg van een contact tussen de Fin en de Ford GT. De Audi zocht de pits op met een kapotte band en schade aan de ophanging. Ondanks de verwoede pogingen van de mecaniciens om de R8 weer op weg te sturen, bleek er voor de Duitser niets anders op te zitten dan de strijd te staken. “De wagen is te zwaar beschadigd en verder doen is zinloos en gevaarlijk.
 
Ortelli daarentegen kende een eerder “rustige” namiddag en vertoefde lange tijd op een achtste plek maar won dankzij een opnieuw uitstekende pitstop een plaatsje. In het tweede deel van de race zagen we een sterke Vanthoor aan het werk die even vijfde lag , alvorens Kox te moeten laten gaan. Toen Mayr-Meinhof de Limburger in de rondte duwde, leek een achtste plaats zijn deel. Toch finishte de Audi R8 LMS ultra #32 alsnog zesde na het uitvallen van de Porsche en een bestraffing (drive-through) voor Mayr-Meinhof. “Ik had best een drukke namiddag”, blikte Laurens achteraf terug. “Maar, we hebben het onderste uit de kan gehaald.”
 
Vincent Vosse kijkt met gemengde gevoelens terug op het afgelopen weekend.  “Terug op het podiumplaats staan na vier rondes is natuurlijk goed nieuws”, stelt WRT’s Team Principal, “en zonder de incidenten zat een soortgelijk scenario er ook in Race 2 in. We mogen hier best fier op zijn en ik ben opnieuw zeer tevreden van wat piloten en team hebben laten zien. Op zaterdag lieten we de snelste pitstop optekenen en op zondag was slechts een wagen sneller! Maar anderzijds blijft de ‘Balance of Performance’ ons parten spelen, meer bepaald bij het accelereren en de topsnelheid. Het is frustrerend te weten dat er meer inzit en dat je zou kunnen meestrijden vooraan.”
 
Het FIA GT1 Wereldkampioenschap valt nu even stil en alle aandacht van de GT-fans gaat nu naar de Total 24 Uren van Spa-Francorchamps, dé wedstrijd van het jaar, tijdens het laatste weekend van juli.  Uithouding wordt het sleutelwoord en het Belgian Audi Club Team WRT is vast van plan om de vorig jaar behaalde titel in eigen rangen te houden…

Belgian Audi Club press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 10 juli 2012 om 00:00


Andere publicaties op Racingworld.be...