24H Zolder: Voorbeschouwing First Motorsport

First Motorsport staat synoniem voor betrouwbaarheid en uitstekende prestaties tijdens de 24 Hours of Zolder. We schrijven 2004 toen het team van Jo Jamers, voordien gespecialiseerd in cupraces, voor het eerst present tekende tijdens de Limburgse etmaalrace. Acht jaar later heeft de Zolderse tuner er zeven edities opzitten en na het sabbatjaar in 2011 wil First er opnieuw volledig voor gaan.
Tijdens de zeven edities dat First Motorsport aan de start kwam stapelden de klasse-overwinningen en podiumplaatsen zich op met als hoogtepunt de algemene zege in 2010 met het kwartet Longin, Kumpen, Haane & Beliën. Dieptepunt in de geschiedenis van First in de 24 Hours of Zolder is uiteraard de editie van 2007 waarin de Porsche-specialist op één uur van de geblokte vlag uitviel na 16 uren aan de leiding. 2008 en 2009 werden telkens in tweede positie algemeen afgewerkt.
 
“De 24 Hours of Zolder zijn me niet gegund”, sprak Jo Jamers in 2009 de profetische woorden. Maar een jaar verder zette hij dan toch de kroon op het werk. Iedereen gunde het Jamers die jaren moest jagen op deze ene en welverdiende overwinning.
 
Komend weekend staat de Porsche Cup S van First Motorsport terug aan de aftrap. Deze wagen won zijn eerste 24 Hours of Zolder in handen van NGT in 2008 en deed het in 2010 nog eens over met First. We zijn nu opnieuw twee seizoenen verder en de vraag is nu of de Porsche nog steeds competitief genoeg is om opnieuw te schitteren.
 
“Telkens als we met deze wagen aan de start kwamen van de 24 Hours of Zolder waren er andere wagens die op papier sneller waren. Daarmee wil ik zeggen dat een dergelijke lange wedstrijd steeds moet worden verreden en pas na de meet worden de bloemen uitgedeeld. Een cliché als een huis, maar ik weet waarover ik spreek”, stelt de ervaren rot.

“We hebben dit trouwens ook bewezen tijdens de recent verreden 24 Hours of Spa, toen we met een van de oudste wagens van het meer dan 60-koppig startveld toch naar de overwinning reden in de Gentlemen Trophy en een schitterende 17de plaats algemeen tussen GT3 wagens van de jongste generatie. En toen moesten we 80 kg extra ballast in de wagen leggen die we er nu opnieuw mogen uitgooien. Gezien het open karakter van de 24H of Zolder kunnen we ook zonder brides rijden. Dus ja, we zullen opnieuw competitief aan de start komen. En opnieuw zullen we moeten opboksen tegen wagens die op papier sneller zijn. Dan denk ik vooral aan de Audi R8 van WRT, de BMW Z4 van Marc VDS en de Porsche GT3-R van ProSpeed. Maar zoals ik reeds zei; de race moet altijd worden gereden en zowel ikzelf als de concurrentie kunnen in de problemen komen”.
 
First doet het in tegenstelling tot voorgaande jaren ditmaal met een trio, zijnde Bert Longin, Franz Lamot & Frank Beliën.
 
Jo Jamers: “Inderdaad, we vonden geen vierde piloot die in dezelfde lijn lag dan mijn huidig trio en ik doe niet mee aan het shoppen van bepaalde mensen die denken dat ze een last minute kunnen boeken. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover de andere piloten en een dergelijke wagen klaarstomen voor een race tweemaal rond de klok kost nu eenmaal handenvol geld. Trouwens zowel Bert, Franz als Frank zijn stuk voor stuk piloten die reeds minstens eenmaal deze wedstrijd wonnen, ze hebben een pak ervaring en zijn zeer betrouwbaar. Pas als er eentje ziek wordt zit ik met een probleem”.
 
Over de ambities reageert Jo Jamers zoals steeds heel nuchter.
 
“We beschikken op papier niet over de snelste wagen, maar dat hadden we nog nooit en daarom zijn we terug de underdog. Deze wagen won reeds tweemaal de 24 uren en werd eenmaal tweede. Waarom dan geen derde zege? Uiteraard kom ik om een belangrijke rol van betekenis te spelen. Als ik geen ambitie heb om te winnen blijf ik liever thuis”.
 
“Er zijn zoveel onbekende factoren zoals ondermeer het verbruik. Het tanken aan de pomp vind ik persoonlijk geen goede keuze, ook al is dit misschien een beetje in mijn voordeel tegenover de andere GT3-wagens. In functie van de piloten en de wagen is dit niet goed. Het is pas na de stint dat de piloten overvloedig beginnen te transpireren en snakken naar vocht. En dan moeten ze nog minuten lang in de wagen blijven tijdens de tankbeurt en ademen ze ondermeer benzinedampen en remstof in. Bij iedere stop aan de pomp en voor de box wordt de koppeling ook tweemaal extra zwaar belast. Voor de rest hou ik er zoals steeds een eigen strategie op na. Als ze vooraan willen gaan koersen zullen we niet ten koste van alles proberen te volgen. Races over 24 uren en vooral op Circuit Zolder zijn zeer lang en zeer zwaar voor de mechaniek. Met deze wagen moeten we een afwachtende houding aannemen. Tijdens de kwalificatie gaan we niets forceren, maar toch trachten om via enkele snelle ronden zover mogelijk vooraan te staan. Goed voor de publiciteit, maar daar stopt het ook”.
 
“En dan is er nog een grote onbekende factor; zijnde de proto’s. Ik heb helemaal geen probleem met de komst van deze wagens en ben zeer nieuwsgierig naar hun betrouwbaarheid. Indien een merk zoals Wolf erin slaagt om volgend weekend te verrassen moet ik misschien mijn visie herzien en ook investeren in dergelijke wagens. Want dan zijn ze niet alleen snel, maar ook betrouwbaar en kan je racen voor een fractie van de prijs van een GT3”.
 
Naast de Cup S geeft First Motorsport ook nog ondersteuning aan de twee Porsches 996 van het Skylimit Yokohama Racing Team.
 
“Het is niet de eerste maal dat ik meerdere wagens inzet tijdens de 24 Hours of Zolder. Ons team is goed gestructureerd en we kunnen dit perfect opvangen. Ook deze wagens kunnen mits wat omzichtigheid van de piloten hoog eindigen op regelmaat”, besluit Jo Jamers.

First Motorsport press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 03 september 2012 om 12:43


Andere publicaties op Racingworld.be...