Alpine (LMP2) en JMW Ferrari (GTE) primus in beide vrije trainingen - UPDATE

De European Le Mans Series strijken dit weekend neer op de Hungaroring voor alweer de vierde van in totaal vijf manches. 25 wagens tekenden uiteindelijk present, waaronder ook de twee gebruikelijke startnummers onder Belgische vlag (Boutsen Ginion & ProSpeed). De MoMo Megatron Audi van ondermeer Dylan Derdaele laat de rest van het seizoen voor wat het is. Met de kwalificaties en de race op de planning voor morgen werden vandaag alvast twee vrije trainingen afgewerkt om elk team de kans te geven de wagen zo scherp mogelijk af te stellen.
In LMP2 kregen we tweemaal een (quasi) identieke top 4 voorgeschoteld met telkens de Signatech Alpine van Pierre Ragues en Nelson Panciatici op kop, tevens ook de enige LMP2 op Michelins geschoeid. Kampioenschapsleiders Thiriet by TDS Racing tikte in beide sessies als vierde aan, de Franse Oreca 03-Nissan met startnummer #1 moest in VT2 wel nog een gat laten van +0.620s. Ook de Murphy Prototypes Oreca en de Jota Sport Zytek lijken alvast over goede papieren te beschikken voor morgen met elk een tweede en derde chrono achter hun naam. De Boutsen Ginion Oreca-Nissan van het trio Hartshorne/Kapadia/Al Mudhaf deed het niet bijster goed en bengelde steeds achteraan het LMP2-veld en keek op het einde van de dag aan tegen een achterstand van +1.542s op de besttijd.

Ook bij de GTE’s ging de snelste chrono tweemaal naar dezelfde wagen, namelijk de JMW Motorsport Ferrari van Andrea Bertolini en Joël Camathias. De gele Dunlop wagen bleef telkens de Michelin meute voor met een marge van meer dan een halve seconde en oogt dus duidelijk een streepje voor te hebben op de concurrentie. In de namiddag werd de #66 gevolgd door de RAM Racing Ferrari #53 (Jeannette/Montecalvo) en de Proton Competition Porsche #77 (Tandy/Ried/Bachler). Emmanuel Collard bezorgde ProSpeed Competition nog een mooie derde tijd in de eerste vrije training, maar in VT2 was de Belgische Porsche op één na laatste in de klasse op ruim twee seconden achterstand. In GTC (GT3) waren het overduidelijk de Russische SMP Racing Ferrari’s die de bovenhand hadden op de rest van het veld.

UPDATE: In de namiddag werd echter besloten om alle tijden van de Signatech Alpine in de tweede sessie te schrappen omdat Nelson Panciatici inhaalde onder degele vlag. De eerste plaats van sessie twee is nu voor de Jota Sport Zytek Nissan.



   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in ELMS op vrijdag 13 september 2013 om 18:48


Andere publicaties op Racingworld.be...