2004, het jaar van de Belgen en Nederlanders

door Mark Reijnders

In het laatste jaar van het FIA F3000 kampioenschap zullen we minimaal 3 piloten aan het werk zien die afkomstig zijn uit de lage landen. De Nederlander Robert Doornbos zal rijden voor het Arden team, als collega zal hij daar aantreffen de Italiaan Vitantonio Liuzzi. Deze voormalige wereldkampioen karting wordt na een succesvol debuutjaar gezien als een van de grote kanshebbers op de titel. 2004 zal voor de Doornbos een leerjaar worden, na enkele seizoenen Formule 3 zal hij de overstap maken naar de opstapklasse voor de Formule 1. Het contract van Doornbos zal een looptijd hebben van twee jaar, hij kan in 2004 een goede basis leggen om succesvol te zijn in de nieuwe klasse voor 2005, namelijk de Formula GP2. Deze klasse zal gebruik maken van een nieuw ontworpen Dallara chassis en een 600 pk sterke Renault motor die zijn roots heeft liggen in de Formule 1 ten tijde dat Williams en Benetton met Renault rondreden.

Het Belgische team Astromega zal gebruik maken van de diensten van Jan Heylen en Nico Verdonck. Na een niet volledig seizoen in de Formule 3 zal de voormalige Formule Ford festival winnaar Heylen gemotiveerd aan de start komen om aan te tonen dat het vertrouwen dat Mercedes in deze protégé stelt niet onterecht is. De overstap van Verdonck mag verrassend genoemd worden. Na één jaar ervaring met een Formule Renault 1600 maakt de jongste deelnemer in de F3000 zijn debuut in 2004, net als bij Doornbos zal voor Nico Verdonck het jaar 2004 een leerjaar worden. In 2005, als de Formula GP2 van start gaat, zal Nico goed voorbereid aan de slag kunnen gaan.

De mogelijke vierde coureur uit de lage landen heet Olivier Tielemans, de naam Tielemans wordt steeds frequenter in verband gebracht met het nieuwe team in de F3000, Ma-Con. Deze uit Formule Renault 2000 afkomstige piloot heeft aspiraties om het een stapje hoger te proberen. Zodra er meer nieuws is over deze eventuele deelname zult u dat vernemen via F1world.be

Na een mager F3000 kampioenschap in 2003 met soms niet meer dan 13 wagens aan de start, ziet het ervoor 2004 beter uit. Met 10 teams, bestaande uit twee wagens, wordt voldaan aan de eisen van de FIA voor het seizoen 2004. Via F1world.be zullen we u op de hoogte houden van de verrichtingen van onze landgenoten in deze klasse.

Naast het FIA F3000 bestaat er ook de Superfund Euro 3000 serie, de klasse maakt gebruik van de 2e generatie F3000 wagens. In deze klasse zien we ook een tweetal landgenoten aan het werk. Nicky Pastorelli gaat zijn tweede jaar in voor Draco Engineering, tevens heeft Pastorelli een "lifetime management" overeenkomst gesloten met de teameigenaar van Draco Engineering, namelijk Andriano Morini. De man die rijders als Barichello, Massa en Zonta naar de Formule 1 begeleidde. Het doel van Pastorelli is dan ook een (test)contract in de Formule 1 in 2005.

Loic Deman maakt de overstap van de Radicals naar de Euro 3000 serie met het Scuderia Farma team. Deze 26 jarige inwoner uit Brussel heeft een twee jaren plan voor ogen, in 2004 leren en hopelijk oogsten in 2005. Naast deze twee namen zijn er nog enkele coureurs uit België en Nederland die azen op een zitje in het Euro 3000 kampioenschap. Het is echter nog te prematuur om namen en teams aan elkaar te linken. Net als het FIA F3000 zal de Superfund Euro 3000 serie te volgen zijn via F1world.be


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Reijnders in Internationaal op dinsdag 03 februari 2004 om 22:23


Andere publicaties op Racingworld.be...