Verslag eerste wedstrijduur FIA GT Silverstone

Bij de start nam de Aston Martin van Turner meteen de leiding, maar de tweede Aston, bestuurd door Pedro Lamy, liet zich verschalken door de Maserati MC12 van Fabio Babini. Ook Anthony Kumpen passeerde aan Lamy en nestelde zich op een derde plaats. Gedurende de eerste vijftien ronden van de wedstrijd, bleef het leidende drietal op minder dan één seconde van elkaar verwijderd, terwijl Lamy al snel een zevental seconden prijs moest geven.

Na een twintigtal ronden sloeg Turner met z’n Aston Martin een kleine kloof, terwijl Kumpen aanklampte bij de Maserati. De tweede Aston Martin naderde op de leiders… In de GT2 klasse leidden de Gruppe M Porsches, maar deze toonden zich niet zo sportief toen ze gedubbeld werden door de Corvette. Beide wagens hinderden Kumpen, die daardoor niet meer onder de achtervleugel van Babini kon blijven en Lamy zag naderen tot op minder dan drie seconden.

In ronde 33 verloren we een Mosler, toen die met een fel rokende motor de pits in kwam. Vooraan zat de top drie nog steeds binnen de drie seconden. Lamy, die eerder het vermoeden had gewekt te kunnen aansluiten, verloor terrein en diende een 9-tal seconden prijs te geven. Bouchut volgde op de vijfde plaats, en achter hem woedde een felle strijd voor positie zes, met drie wagens (twee Maserati’s en een Ferrari 550) op minder dan een seconde.

De Aston Martin van Turner sloot als leider het eerste uur af, op een kleine 5 seconden gevolgd door de Corvette van Kumpen, die door een vroegere pitstop van de Maserati was opgeschoven naar een tweede plaats.

Top 15 na één uur wedstrijd:

1. Brabham/Turner - 46 - 1:00:39.76
2. Longin/Kumpen/Hezemans + 4.847
3. Babini/Biagi + 7.709
4. Kox/Lamy + 18.310
5. Deletraz/Piccini + 1:14.126
6. Bouchut/Fomenko + 1 LAP
7. Bartels/Scheider + 1 LAP
8. Gardel/Gollin + 1 LAP
9. Bertolini/Wendlinger + 1 LAP
10. Melo/Belloc + 1 LAP
11. Peter/Buncombe + 1 LAP
12. Lieb/Rockenfeller + 1 LAP
13. Collard/Sugden + 2 LAPS
14. Balfe/Derbyshire + 2 LAPS
15. Ruberti/Camathias + 2 LAPS


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in FIA GT op zondag 15 mei 2005 om 12:25


Andere publicaties op Racingworld.be...