Vijf vragen aan... Patrick Slaus (BMW M3 Silhouette)

Slaus-LupantMet twee overwinningen in het kader van de Q8 Truck Grand Prix, zijn Patrick Slaus en zijn kompaan Marc Lupant opnieuw gelanceerd in de titelstrijd. Met meer dan een kwarteeuw ervaring in de toerwagenracerij, geniet eerstgenoemde met volle teugen van dit seizoen, waarin hij opnieuw op de voorgrond trad. Het geeft hem verse inspiratie voor de toekomst...


Patrick, je beleefde je mooiste episodes in de Procar en nu rijd je in de BTCS. Is er een vergelijking mogelijk?
De parallel tussen de twee kampioenschappen ligt voor de hand, maar dan wel rekening houdend met de eerste periode van de Procar, eind jaren '80: de middelen die de topteams inzetten zijn vergelijkbaar, het niveau van het deelnemersveld ligt hoog, wat spannende gevechten garandeert, en de budgetten lopen de spuigaten toch niet uit. Dat laatste punt is van kapitaal belang en moet ook de eerste prioriteit zijn van de promotoren van de Belgian Touring Car Series voor de toekomst. Men moet het huidige evenwicht bewaren tussen technische ontwikkeling, kosten en spektakel. Volgens wat ik vernomen heb, lijkt dat ook in 2006 zo te worden. Des te beter.

Laten we het hebben over de ontwikkeling, want we weten dat je gepassioneerd bent door techniek: kan de BMW M3 Silhouette nog verbeterd worden?
Natuurlijk! Je hoort me niet zeggen dat de wagen 3 of 4 seconden per ronde kan winnen, maar er zit nog progressie in, vooral wat de aërodynamica betreft. Een aanpassing van de carrosserie geïnspireerd op de nieuwe 3 Reeks zou al een aanzienlijke winst opleveren... Dat is het interessante van de Silhouette-formule: omdat de mechaniek redelijk vast ligt, moet men andere, onuitgegeven oplossingen zoeken om progressie te maken. Die zoektocht is voor mij een belangrijke bron van motivatie. Ik ben trouwens redelijk fier op het werk dat geleverd werd aan de BMW's M3 Silhouet, die helemaal niet meer vergelijkbaar zijn met de wagens die drie jaar geleden in België arriveerden.

Heeft uitgerekend de Silhouette nog toekomst?
Het kampioenschap van Frankrijk stelt het inderdaad niet zo goed, maar dat betekent nog niet het onmiddellijke einde van deze categorie. Wanneer de formule bij onze zuiderburen zou verdwijnen, komen er een aantal wagens vrij die in België ingezet zouden kunnen worden. Maar, ik constateer ook dat het concept van de Silhouetten heel wat aanhangers heeft. Kijk maar naar Renault, dat de grote lijnen van de Silhouetten heeft overgenomen bij de ontwikkeling van zijn Mégane Trophy. Trouwens, de Franse preparateur Solution F lijkt dezelfde piste te volgen. Volgens mijn informatie, zijn zij bezig met de constructie van een vijftiental identieke chassis waarin verschillende krachtbronnen gemonteerd kunnen worden, al zijn de bolides in eerste instantie bestemd voor een Nissan-motor. Kortom, het technische concept heeft toekomst, ook in België.

En je teamgenoot, Marc Lupant...
Hij is niet zo bekend, want Marc is eerder discreet. Hij zoekt de aandacht niet op. Maar, het is een supergast. Hij is vriendelijk, open en kijkt niet neer op anderen. Ik wil ook benadrukken dat het dankzij hem is dat er drie BMW's M3 Silhouette in België rijden. Hij is de eigenaar van die prachtige bolides en heeft een team opgericht - waar ik mee samenwerk en dat twee voltijdse mecaniciens in dienst heeft - om het onderhoud en de ontwikkeling van die bolides te verzekeren. Als piloot heeft Marc dit seizoen veel progressie gemaakt en dat verheugt me. Maar, hij is niet de enige in de kopgroep. Ik denk daarbij ook aan Jérôme Thiry, die niet veel meer moet onderdoen voor zijn teamgenoot Vincent Radermecker. Het algemene niveau van de piloten in de BTCS blijft stijgen.

Laat ons eindigen met een strikvraag: wie wordt op 16 oktober kampioen?
Daar heb je het! Ik was al bang voor die vraag, want natuurlijk weet ik het antwoord niet. Ik ben trouwens een heel slechte voorspeller. Mathematisch hebben Marc en ik nog titelkansen, maar we zijn realistisch. Er moet al een mirakel gebeuren om de andere favorieten van de eindzege te houden. Natuurlijk zullen we wel voluit onze kans gaan. We mikken resoluut op een dubbele overwinning. Wie zal dan kampioen worden, Bouvy-Loix of Thiry-Radermecker? Het eerste duo heeft een bijzonder betrouwbare bolide die in Francorchamps een stuk efficiënter is dan in Zolder. Het tweede duo heeft een heel snelle bolide, maar af en toe verliezen ze tijd door kleine problemen. Ik ben er echter van overtuigd dat hun team de finale tot in de kleinste details zal voorbereiden, zodat ik toch een licht voordeel toeken aan het team van Jaguar. Maar, er moet ook rekening gehouden worden met het bijzonder grillige weer in de Ardennen, zeker midden oktober...

(PRC Press)

Fotografie: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Dries de Smet in BTCS op woensdag 05 oktober 2005 om 07:59


Andere publicaties op Racingworld.be...