Reacties na Francorchampagne (deel 1)

Jonathan Moury – BPO Racing (race 1): "Het was een gok en we kunnen zeggen dat we geslaagd zijn! We zijn van een blanco blad vertrokken. Maar, uiteindelijk hebben deze twee races in Francorchamps bewezen dat de Ferrari 360 Modena een plaats had in de kopgroep van de BTCS 2006. Wanneer we de balans opmaken is er slechts een punt dat we betreuren: de pech die Laurent Richard had, waardoor hij zich niet meer in de strijd vooraan kon mengen. Ik zit al enkele dagen met een verkoudheid en de dag voor de slotrace blesseerde ik me aan de arm bij een aanrijding in de VW Fun Cup. Gelukkig nam een intensieve massage bijna alle pijn weg, maar een kampioenschap gewichtheffen of een marathon zat er zeker niet in. Ik draaide in de trainingen in 2.30, waarmee het potentieel van de wagen over een ronde nog eens aangetoond werd, maar dat moest ik nog bevestigen in de race. Al snel bleek dat de afstellingen die we in de kwalificaties gebruikten ook heel efficiënt waren over de duur van een manche. Natuurlijk was er nog de gewichtshandicap van de Ferrari. Dat voelde ik wel bij het uitkomen van de trage bochten en in de hernemingen, maar ik was toch heel tevreden met een podiumplaats in GT en de 7de plaats algemeen, midden tussen de Silhouetten."

Jonathan Moury – BPO Racing (race 2): "Na een uitstekende start, zag ik dat de motorkap vooraan niet goed gesloten was. Ik twijfelde geen moment en zocht de pitlane op, want zo kon ik niet verder rijden. De mecaniciens waren er snel bij, maar toen ik terug op de baan kwam moest ik toch aansluiten achter de laatste kleine Yaris... Ik had geen keuze. Ik moest aanvallen. Dat heb ik gedaan, maar zonder overdreven risico's te nemen bij het inhalen, want ik wilde de laatste race niet verpesten met een aanrijding. Ik had nog drie of vier ronden nodig gehad om in het spoor van de Porsche 996 van de Britten Greensall-Dockerill te komen. Uiteindelijk kon ik wel vrede nemen met een podiumplaats in GT... Vergeet niet dat dit mijn eerste volledige seizoen was en dat ik reed met een wagen die in de lente nog niet veel adelbrieven kon voorleggen. Ik ben tevreden over mijn prestaties van dit seizoen. Ook het team BPO verdient een pluim, ondanks de pech die mijn ploegmaat Laurent Richard bleef achtervolgen. Dit weekend werd hij weer gehinderd door een probleem met de koppeling en een gebroken rollager. Het is nu tijd om te werken aan 2007. Maar, eerst ga ik me concentreren op het werk. Ik vertrek binnenkort naar Azië om er een job te vervullen bij 'PI Research' in het kader van de A1 GP."

Philippe Bonneel – Zen Racing Team: "Tijdens de kwalificaties liep het al uitstekend. Twee achtste plaatsen op een droge omloop lieten me dromen van een prima resultaat", lacht Philippe Bonneel. "Als de wagen dit al kon op een droge omloop... Voor een Mini zijn de favoriete weersomstandigheden immers zoveel mogelijk regen, omdat dan het verschil in gewicht en PK's minder belangrijk is en de pilotage veel meer tot zijn recht komt. De eerste race verliep bijzonder spectaculair, er werden constant brokken gemaakt zowel voor als achter mij. Zelf kwam ik ongehavend uit de strijd en strandde ik op een tiental seconden van het podium. Uitstekend, want de wagen was nog nooit in de buurt van de topdrie geraakt! In de tweede race was het iets warmer en dat voelde ik. De rondetijden gingen door het warme weer ongeveer een halve seconde naar omhoog en uiteindelijk sleepte ik toch nog een mooie zevende plaats uit de brand. Wat er ook gebeurt, deze race geeft me geweldig veel hoop op de toekomst."


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in BTCS op dinsdag 17 oktober 2006 om 12:54


Andere publicaties op Racingworld.be...