Ruben Maes en Enzo Ide met Porsche GT3 R van ProSpeed Competition

Ruben Maes is een van de snelste piloten in het Belgisch omloopgebeuren. Zijn palmares is indrukwekkend. Afgelopen seizoen werd hij samen met Olivier Van Oost in een Porsche 996 Supercup kampioen in klasse 2 van de Dunlop Endurance Cup. Daarnaast werd hij vice-kampioen in de BTCS aan de zijde van Vanbellingen in een BMW Silhouette S1. Zijn intrensieke snelheid en ervaring maken van deze piloot uit Ingelmunster gegeerd wild. Na talloze titels en overwinningen stort de West-Vlaamse Porsche-dealer zich in een nieuw avontuur. Samen met Enzo Ide zal hij één van de Porsches GT3 R van ProSpeed Competition bemannen in het nieuwe Belcar Endurance Championship.

"Ik ken Enzo reeds een tijdje en hij is bezeten van autosport", geeft Ruben tekst en uitleg. "Hij vroeg me om samen enkele tests af te werken. Hij wil racen, maar heeft op wat karting na geen ervaring. We zijn dan beginnen testen met Porsches 996 & 997 van First Motorsport. Het viel me onmiddellijk op dat hij talent heeft en ondanks zijn 18-jarige leeftijd over héél wat maturiteit beschikt. Hij leert enorm snel en luistert naar de raad die we hem meegeven. Hij is ook enorm leergierig en bekijkt telkens de data om te zien waar hij kan bijschaven. Ik weet uiteraard ook dat we niet meteen het snelste duo van het lot zullen zijn. Maar voor mij is dit een nieuwe uitdaging om een beginnende piloot samen met een professioneel team als ProSpeed te begeleiden en bij te schaven. Enzo is een ruwe diamant die we verder gaan bijslijpen. De chrono's die hij tijdens de eerste kennismaking met de GT3 R op de tabellen zette waren in ieder geval bevredigend".

Enzo Ide: "Ik wou eigenlijk reeds vroeger in de autosport stappen. Als 16-jarige wou ik reeds debuteren in de Renault Clio Cup. Maar dat was buiten mijn ouders gerekend die vonden dat ik pas op mijn 18de aan autosport mocht doen. En voilà, ik ben 18 en hier zijn we dan. Ik leerde Ruben kennen en het klikte onmiddellijk. Ik vroeg hem om met mij te testen in een Porsche om nadien een eerlijk antwoord te krijgen betreffende mijn capaciteiten. Hij zit immers in een ideale positie om te zien of iemand talent heeft of niet. Ik ben dan hard gaan trainen met Henk Haane en Ruben Maes in Zandvoort en op Circuit Zolder met Porsches van First Motorsport. Nadien zijn we voor mijn maidentrip de 12 Hours of Dakar gaan rijden. Ook Ron Marchal kwam ons team versterken. Blijkbaar waren beide ervaren piloten ervan overtuigd dat ik toch wat potentieel heb en ik heb dan onmiddellijk de knoop doorgehakt. Het feit dat ik opteerde om mezelf onmiddellijk in een GT3 voor de leeuwen te gooien heeft veel te maken met de voorliefde voor Porsche en het feit dat Prospeed Competition zeer professioneel werkt. Ik ben me ervan bewust dat ik nog alles te leren heb en zodoende zal je van mij geen sterke uitspraken horen. Ik wil rustig opbouwen en in de beginperiode zal Ruben de kwalificatie en de starts voor zijn rekening nemen. Tussen de races door zal er ook veel worden getraind. De huidige format van de Belcar ligt me wel. Ik hou van endurance en de chrono's liggen iets hoger dan bij sprintwedstrijden. Dit is voor mij pure passie en amusement. Mijn professionele toekomst ligt ergens anders. We gaan in ieder geval ons best doen en trachten iedere race te groeien", besluit een nuchtere Enzo Ide.

E&R Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op dinsdag 06 april 2010 om 18:43


Andere publicaties op Racingworld.be...