Officiële Peugeots snellen naar de kop in de namiddag

Ondanks het natte weer, al was de piste in de namiddag wel wat droger, en de lage winterse temperaturen duldde de Peugeot 908 HDI FAP geen tegenstand tijdens de beide vrije trainingen van de 1000 km van Spa, de tweede race van de Le Mans Series die zondag om 11u30 echt van start gaat. Tijdens de eerste vrije training was het Olivier Panis in de private Oreca Peugeot 908 HDI die met een tijd van 2.14.068 de snelste chrono neerzette. Achter hem vonden we de eerste fabrieksdiesel van Gene-Wurz-Davidson. De eerste Audi R15 TDI Plus werd slechts 8ste, 4.7 seconde achter de vier Leeuwen, maar ook de beide Lola Rebellion en de snelste LMP2, de Ginetta-Zytek van Amaral en Pla gingen Audi vooraf.

In de namiddag was het de officiële Peugeot 908 HDI van Simon Pagenaud die als eerste op de tijdsopname pronkte, voor de beide andere officiële Peugeot 908, terwijl de eerste Audi 3 seconden moest toegeven. "Wij rijden met de aerokit van Le Mans, in tegenstelling tot Peugeot en hebben meer moeite om onze banden warm te krijgen", was de uitleg van Allan McNish.

"Maar de Audi zou toch sneller moeten zijn over één ronde", analyseert Olivier Quesnel, de patron van Peugeot Sport. "Wij zijn de outsiders en nemen geen risico's, we willen vooral geen ongevallen of stukke wagens, want dat is iets wat we de voorbije jaren al meemaakten... En Le Mans is prioritair." Niemand lijkt zin te hebben in een favorietenrol, niet voor Spa en al zeker niet voor Le Mans.

De beide Lola Rebellion verasten vandaag. De benzinewagens hielden redelijk goed stand tegen de diesels, in tegenstelling tot de Lola Aston Martin van Vanina Ickx die slechte 11de en 14de werd. "We zijn niet waar we moeten staan", aldus Vanina Ickx. "Ik ging er tijdens de tweede sessie al snel af, de wagen is heel onstabiel, we hebben heel wat last met de wegligging. Mijn teamgenoot had me gewaarschuwd, maar ik liet me toch verrassen. We moeten echt vinden wat er fout loopt."

De Aston werd bovendien voorafgegaan door een horde LMP2's, waaronder de HPD Honda en de Lola van Newton-Erdos-Wallace. In GT1 en GT2 was Aston wel aan het feest, met besttijden voor de DBR9 van Enge-Mucke-Nygaard in GT1 en een besttijd in GT2 voor de Aston Vantage van Turner-Bell.

In Formula Le Mans zagen we wel Belgen aan het feest met een besttijd voor Nicolas De Crem 's ochtends en Nico Verdonck 's namiddags. Ook de Ford GT Marc VDS van Bas Leinders, Eric De Doncker en Markus Palttala deed het goed in GT1, terwijl Julien Schroyen zwarte sneeuw zag in de Saleen S7R GT1.

RACE press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 07 mei 2010 om 21:34


Andere publicaties op Racingworld.be...