Een vooruitblik op de nieuwe SRO GT Endurance Series

Reeds enige tijd gonst het van geruchten rond een nieuw SRO-kampioenschap, gebaseerd op het bestaande Europese GT3-kampioenschap met als hoogtepunt de 24 Hours of Spa. Racingworld.be blikt vooruit op het kampioenschap dat in 2011 zijn maidenjaar moet kennen.

De kerngedachte van dit nieuwe kampioenschap is dat alle wedstrijden zullen bestaan uit drie uur racen en worden verreden met drie piloten. Enige uitzondering is, vanzelfsprekend, de 24 Hours of Spa. De gridpositie van elke wagen zal bepaald worden door een kwalificatiesessie waarin elk van de drie rijders een tijd mag neerzetten. De rijder die de snelste tijd klokt, neemt ook automatisch de start in de wedstrijd. Tijdens de wedstrijden zullen er twee verplichte rijderswissels moeten plaatsvinden en ook de banden- en brandstofleverancier zou vooraf vastgelegd moeten zijn. Punten worden uitgereikt volgens de F1-puntentelling (25 - 18 - 15 - 12 - 10 - 8 - 6 - 4 - 2 - 1), waarbij de 24 Hours of Spa recht geeft op dubbele punten (waarvan één vierde na 6 uur en 12 uur en de helft na 24 uur). De wedstrijden zelf zullen niet onder directe FIA-vlag verreden worden, maar het kampioenschap krijgt weliswaar de zegen van de internationale automobielfederatie.

Het is de bedoeling dat, tijdens de raceweekends, de nadruk wordt gelegd op een strikte toepassing van het sportief en het technisch reglement; beide reglementen zijn overigens tot stand gekomen via een samenwerking met onze nationale automobielfederatie RACB. SRO heeft daarnaast tevens de intentie om geen financiële boetes op te leggen en een duidelijk verschil te maken tussen sancties die voortvloeien uit acties van teams en rijders enerzijds en sancties die voortvloeien uit homologatieproblemen anderzijds. Hiermee hoop SRO tegemoet te komen aan verzuchtingen van vele teams, zoals bijvoorbeeld Level Racing tijdens de afgelopen 24 Hours of Spa.

Enkel gehomologeerde GT3- en GT4-bolides zullen startrecht krijgen, terwijl oudere bolides conform moeten zijn met ofwel de de meest recente FIA-homologatie of met een nationale homologatie. De algemene Balance of Performance van de FIA zou moeten worden gehanteerd en voor de oudere wagens zou een nationale Balance of Performance moeten gelden. Alle startende bolides zullen worden ingedeeld in vijf categoriën (GT3 Pro Cup, GT3 Pro-Am Cup en GT3 Citation Cup voor de GT3-wagens en GT4 Cup en Supersport Cup voor de GT4-wagens). In sommige klassen zal een rijdersindeling volgens Platinum/Gold/Silver/Bronze principe worden gehanteerd.

De voorlopige kalender
17 april (Monza)
22 of 29 mei (Budapest)
30 juli (24 Hours of Spa)
28 augustus of 4 september (Nürburgring of Magny-Cours)
9 oktober (Silverstone)


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op woensdag 03 november 2010 om 09:39


Andere publicaties op Racingworld.be...