Circuit Zolder terug op de kalender - nieuwe gridprocedure vanaf 2011

De manches te Circuit ZolderNadat Circuit Zolder eerder dit jaar van de FIA WTCC-kalender verdween, staat de Limburgse omloop terug op de voorlopige kalender die de internationale automobielfederatie vandaag bekend maakte. Waar het management van Circuit Zolder eerder dit jaar nog aangaf tevreden te zijn met de publieke opkomst voor de WTCC meeting te Zolder en, vanwege ondermeer de komst van nieuwe merken, de toekomst van het evenement positief inzag de komende jaren, verdween de meeting van de voorlopige kalender voor 2011. De FIA publiceerde vandaag echter een kalender waarop de manches in Argentinië vervangen worden door een meeting te Circuit Zolder, weliswaar... onder voorbehoud. Deze meeting zou plaatsvinden in het weekend van 24 april 2011 en zou de eerste zijn op het Europese vasteland. Ook de meeting te Brands Hatch wordt nu officieel vervangen; de Britse eer gaat naar de vernieuwde omloop van Donington. De manches te Marrakech staan nu definitief op de kalender voor komend seizoen.

Nog veranderingen voor 2011 komen er bij het bepalen van de startorde voor de tweede manche van een meeting. Nu wordt die volgorde nog bepaald door de resultaten van de achtst best geplaatste rijders uit de eerste manche om te keren. Vanaf volgend seizoen zal men, om te vermijden dat rijders zich in de eerste manche laten uitzakken zodoende de pole in de tweede wedstrijd te verzilveren, de posities van de tien snelste rijders uit de eerste kwalificatiesessie omkeren zodoende de startgrid van race 2 te bepalen. Op vlak van strategie belooft deze reglementswijziging alvast interessant te worden. Daar waar een rijder in het huidige systeem vroeg in de sessie een snelle tijd kan klokken, zal deze in het nieuwe systeem misschien niet op de pole voor de tweede manche eindigen. Neemt die rijder echter risico door een tiende tijd neer te zetten in het eerste deel van de kwalificatiesessie, dan bestaat de kans dat hij net buiten de top 10 eindigt en dus ook voor de eerste race niet kan meedingen naar een stek op de eerste vijf startrijen.

Foto: Martijn Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in WTCC
op woensdag 03 november 2010 om 18:19


Andere publicaties op Racingworld.be...