Vernieuwing in de klassen, een test in de aanloop naar de 25 Uur VW Fun Cup

Een winnende formule verandert men niet en daarom blijft ook in 2011 het ruime kader van de Belgian Touring Car Series ongewijzigd. De organisatoren evalueren wel na ieder seizoen de situatie en daaruit volgen uiteraard enkele aanpassingen aan de formule om de spanning nog te verhogen en de verdiensten alle deelnemers nog meer te onderlijnen.

Zo zal de klasse S2 nieuw leven worden ingeblazen met de toelating van de GC10-2 uit de ateliers van Gomez Compétition. Zij vervoegen zo de traditionele Touring Cup. Uiteraard dient het evenwicht in de klasse bewaard te blijven en daarom zal de RACB Sport een soort van "Balance of Performance" tussen beide modellen instellen.

We verwelkomen in 2011 ook een nieuwe klasse in de BTCS: de Focus ST Trophy, voorbehouden aan de Silhouettes Focus die we tot dusver in de categorie Light van de Benelux Racing League (BRL) zagen. Deze spectaculaire bolides met een buizenchassis (825 kg) hebben een Ford Duratec 2.3 onder de kap zitten, goed voor zo'n slordige 250 pk.

De talrijke SEAT Leon Supercopa worden allemaal samen ondergebracht in een klasse T3S (S... van SEAT uiteraard).

Twee sprintraces van 30 minuten?

Wat betreft de meetings, zal het formaat van 90 minuten voor het overgrote deel van de weekends op het menu blijven staan, op uitzondering van de 12 Uur van Spa - uiteraard - en de wedstrijden in het voorprogramma van de 25 Uur VW Fun Cup. De deelnemers van de BTCS krijgen daar een onuitgegeven timing, met twee races van 30 minuten, met telkenmale een andere rijder achter het stuur (tenzij er maar één rijder is), en een wedstrijd van één uur. Deze beslissing is echter nog niet bekrachtigd.

Test Day op 31 maart in Zolder

Voilà, zo heeft u de voornaamste wijzigingen op een rijtje. Voegen we daar nog aan toe dat de titels zullen toegekend worden op basis van alle resultaten, min één. Wie de voornaamste spelers in dit stuk worden, is nog niet helemaal duidelijk, al komen de inschrijvingen wel al vlot binnen. Maar voor een generale repetitie verwijzen we graag naar de testdag van donderdag 31 maart op Circuit Zolder.

Speedworld press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 28 januari 2011 om 14:02


Andere publicaties op Racingworld.be...