Kortnieuws met 24H Nürburgring, ILMC en LMS

Het aanzien dat de 24 uren van de Nürburgring heeft bij de automerken neemt nog steeds toe. BMW, Porsche, Audi en nu ook Mercedes doen er alles aan om de overwinning in de wacht te slepen. Ook unieke wagens, zoals de "Ferrari" P4/5 Competizione, kunnen dankzij het liberale reglement meedingen naar de overwinning. Andere merken komen niet voor de algemene overwinning maar om de kwaliteit van hun modellen in de kijker te zetten. Zo ook Volkswagen, dat deze week bekend maakte dat het terugkeert naar de 24 uren, ditmaal niet met een Scirocco op aardgas maar met de Golf6. Maar dan wel een zeer speciale Golf, een super gevitamineerd exemplaar dat luistert naar de naam Golf24. De wagen wordt voortgedreven door een 5 cilinder turbo motor van 2.5 liter die zowat 440 pk ontwikkelt. Deze wagen zal er alles aan doen om de 35ste verjaardag van de Golf GTI niet ongemerkt te laten voorbijgaan. Ook Subaru komt voor de vierde maal op rij naar de etmaal race, dit keer met een Impreza WRX STI.

Die andere Japanner, Nissan, kondigde begin deze week aan dat het werkt aan een ontwikkeling van een GT3 model van de Nissan GT-R. We weten nu dat de wagen officiëel de Nissan GT-R RC zal noemen, RC voor Racing Competition. De wagen zal 485 pk ontwikkelen voor een gewicht van 1520 kg en dan 200 000 euro kosten. Dit bedrag is een pak lager dan bijvoorbeeld de nieuwe generatie GT3-spec van Porsche, Mercedes, Ferrari, Lamborghini of McLaren.

CRS, het team dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de McLaren MP4-12C GT3, maakte nu ook bekend dat het, naast het McLaren project, ook twee Ferrari F458's zal inzetten in het Britse GT kampioenschap. Het team was de vorige jaren al actief met F430's in het FIA GT kampioenschap en de Open GT. Trouwens één van die oudere Ferrari's werd door het team ingeschreven voor het ILMC kampioenschap en dat in de GTE-Am categorie.

Binnen drie weken vinden op het circuit van Paul Ricard de officiële testdagen van de Le Mans Series plaats achter gesloten deuren. Er zijn voorlopig 26 wagens ingeschreven, waarvan slechts 4 LMP1's; met name twee Rebellion Lola's, de Pescarolo en de Zytek Quifel-ASM. Met een HPD, twee Lola's, een Norma, een Zytek en twee Oreca's komen er zeven LMP2's op de baan. Met uitzondering van een Aston Martin Vantage, zijn alle overige van de 11 GTE wagens Porsche's of Ferrari's. Bij Porsche vinden we ProSpeed Competition terug, terwijl we bij Ferrari uitkijken naar het Europese debuut van de F458 (3 exemplaren). Om te eindigen vinden we op deelnemerslijst nog vier Formula Le Mans terug.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op vrijdag 18 februari 2011 om 07:30


Andere publicaties op Racingworld.be...