Kortnieuws met Audi, Seat, BMW, Ferrari en Porsche

Moet Audi zijn piloten verbieden om buiten autosport nog andere sporten te beoefenen? Nadat verleden jaar Tom Kristensen de Achillespees van zijn linkervoet verrok tijdens een tennismatch tegen zijn zoon, heeft nu Mattias Ekström zijn linkerpols gebroken bij het volleyballen. Hij viel lelijk tijdens een match met zijn Audi ploegmaats terwijl ze op trainingskamp waren. De verwachting is echter dat hij volledig zal hersteld zijn voor de eerste wedstrijd van het DTM kampioenschap over een dikke twee maanden in Hockenheim.

De start van het wereldkampioenschap toerismewagens, het WTCC, heeft al binnen een maand plaats. Stilaan krijgen we een beeld van hoe het startveld er zal uitzien. Sunred Engineering, het semi-officiële SEAT team, komt met zes wagens. In het begin van het seizoen zal de Seat Leon TDI nog ingezet worden, maar geleidelijk aan zal men overschakelen naar de nieuwe 1.6 liter turbo-aangedreven versie. De wereldkampioen 2009, Gabriele Tarquini, komt terug uit voor het team evenals de Portugees Tiago Monteiro, die dankzij de steun van Russische sponsors zijn zitje kan behouden. Deze sponsors werden aangebracht door de Russische rijder Aleksei Dudukalo. De drie andere rijders zijn Michel Nykjær, Pepe Oriola en Fredy Barth.

Het Italiaanse Proteam Racing brengt dan weer drie BMW's aan de start van het WTCC voor Javier Villa García, Mehdi Bennani en Fabio Fabiani. De twee eerste piloten rijden met een 320 TC 1.6-liter turbo, terwijl Fabiani het seizoen start met de atmosferische 2 liter 320si. Vooral van de Spanjaard Villa wordt veel verwacht; hij reed voordien meestal in formule-wagens en won zelfs in de GP2.

Het deelnemersveld voor de Blancpain Endurance Series en dan speciaal voor de 24 Uren van Francorchamps krijgt stilaan vorm. Sofrev-ASP vervoegt de Ferrari-meute en komt af met twee F458's. Rijders van dienst voor het Franse team zijn Ludovic Badey/Jean-Luc Beaubelique/Franck Morel enerzijds en de tandem Julien Jousse/Patrice Goueslard anderzijds. Voor dit laatste duo is Sofrey-ASP nog op zoek naar versterking, mogelijk wordt dit Jerome Policand. United Autosports, dat vorig jaar al aanwezig was in de etmaalrace te Francorchamps, komt dit jaar terug, maar ditmaal zelfs met liefst drie Audi's. Normaal gezien zitten Stefan Johansson, Eddie Cheever en Mark Blundell weer in het team. Mühlner Motorsport brengt ook zeker zijn twee Porsche's aan de start van de dubbele race rond de klok en, als de budgetten volgen, zien wij de twee wagens terug in het ganse kampioenschap.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op zaterdag 19 februari 2011 om 09:30


Andere publicaties op Racingworld.be...