12hrs of Sebring: Overzicht van de uiterst boeiende eerste zes uren

In het zonnige Florida werd vandaag om half elf plaatselijke tijd het startschot gegeven van de 59ste 12 uren van Sebring. De meeting telt zowel voor het ALMS kampioenschap als voor de nieuw opgerichte ILMC. Het publiek was massaal aanwezig en het infield was weer één groot kampeerterrein.

Frank Montagny leidde het veld de eerste bocht in, met vlak achter hem de twee Audi R15+'s, gevolgd door de tweede fabrieks Peugeot. Nog voor de leiders echter aan het dubbelen slaan, heeft het Franse merk de race onder controle met een 1-2. In GT-Pro is het Oliver Gavin (Corvette) die meteen de leiding overneemt van Bruni in zijn 'oude' F430 AF Corse Ferrari, slechts één van de vele leiderswissels die de klasse kent in de eerste 6 uur. Dirk Werner was het eerste slachtoffer van de grote snelheidsverschillen in de race, hij werd door een LMP2 aangetikt. Nog geen half uur ver en de #008 West Racing Lamborghini zorgde voor de eerste van (zeer) vele safety cars. Er wordt gestreden op het scherp van de snede en de rijders schuwen geen risico's, men kan haast spreken van een sprint race over 12 uur. Het spel van de pitstops zorgt er echter voor dat het veld steeds weer bij elkaar komt en eventuele fouten niet al te zwaar doorwegen.

Nu al is Audi de grote verliezer van deze race. Na een uur kreeg Mike Rockenfeller in de Audi #1 te maken met twee opeenvolgende klapbanden aan de linker achterkant. De eerste reparatie koste maar 1 ronde, maar de tweede reparatie in de paddock sloeg de #1 definitief terug. Ook de #2 Audi, die tot dan toe de Peugeots het vuur aan de schenen wist te leggen, bleef niet van een incident gespaard. Dindo Capello maakte contact met de Peugeot van Marc Gené waardoor deze recht in de bandenmuur vloog. Beide prototypes verloren verschillende ronden en liggen uit de strijd voor de zege.

Een ander opvallend race feit was de zeer spectaculaire crash van drie van de top GT's. Bij een herstart na de zoveelste SC was het weer de gebruikelijke chaos in de GTE klasse. Wanneer Patrick Long de #04 Corvette probeerde in te halen voor P3, verloor hij de controle over de achterkant van zijn Porsche in de zeer hobbelige laatste bocht. Gevolg was dat beide bolides synchroon rond gingen, waarbij de #001 Extreem Speed Ferrari hulpeloos in de muur werd getikt en de race moest staken. De GTE-Pro klasse is totaal onvoorspelbaar en op dit moment spreidt de top 5 zich uit over 16 luttele seconden. In die top 5 vinden we de twee BMW's, de AF Corse Ferrari F430, de Risi Competizione F458 en de Team Falken Porsche, met de Corvettes vlak daar achter.

De verrassing van de race tot dusver is de Highcroft HPD ARX-01E. Met een uitstekende rijdersbezetting en wat hulp van het verkeer en de vele safety cars staat het team momenteel tweede voor de Oreca Peugeot. De auto reed zijn eerste meters pas begin deze week en het is nog maar de vraag of de betrouwbaarheid hier niet voor moeilijkheden gaat zorgen. De #15 OAK Pescarolo is the best of the rest in LMP1 op de vierde plaats, voor de Lola's van Dyson Racing en Rebellion Racing. Om de betrouwbaarheid van de Toyota krachtbron te testen, koos Rebellion er overigens voor om, ondanks de aanwezigheid van reservemotors, niet motor te wisselen tijdens het weekend.

In LMP2 vinden we de leider pas terug op de 39ste plaats overall. De Signatech Nissan #26 voert het kleine veld van slecht 4 LMP2's aan, deze klasse wordt gewoonweg naar huis gereden door de Formule Le Mans bolides, waarvan de leider op een mooie negende plaats overall ligt.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in ALMS op zaterdag 19 maart 2011 om 22:00


Andere publicaties op Racingworld.be...