Vooruitblik op de wedstrijd te Maleisië met Jérôme D'Ambrosio

Marussia Virgin Racing - Jérôme D'AmbrosioMarussia Virgin Racing - Jérôme D'Ambrosio
Eind vorige maand zagen we het debuut van Jérôme d'Ambrosio in de koninginnenklasse van de autosport. Na de afgelasting van de seizoensopener in Bahrein, waren de verwachtingen in ons Belgenland er zeker niet minder om. Hoewel de algemene teneur er één is van tevredenheid dat onze landgenoot de finish wist te halen, verliep niet alles zoals men had gehoopt binnen het Marussia Virgin Racing kamp. Het hele weekend kenden de troepen van Richard Branson de grootste moeite om nog maar binnen de grens van een handvol seconden van de middenmotors te geraken. Met de herintroductie van de 107% regel stond D'Ambrosio al bij al voor een grote uitdaging.
Nadat hij enkele dagen de tijd heeft gehad om te bekomen van zijn eerste Grand Prix, heeft onze landgenoot zijn focus al helemaal gericht op de volgende race. “Ik heb erg genoten van de ervaring van mijn debuutrace. Ik heb in Melbourne veel geleerd en ben blij met hoe het weekend is verlopen. Ik kijk er naar uit om in Kuala Lumpur weer goed voor de dag te komen”, vertelt d’Ambrosio. “Ik ken het circuit al uit mijn tijd in de GP2 Asia Series. De lay-out is erg interessant en de luchtvochtigheid maakt het een hele uitdaging. De perfect manier om erachter te komen hoe fit je bent.”

Afgezien van zijn toch wel puike prestatie in Australië, beseft de Belg maar al te goed dat het geen gemakkelijk seizoen gaat worden. Na de teleurstellende prestaties van de MVR-02 in het openingsweekend, zijn de doelstellingen enigszins verschoven; “Ons doel zal zijn om een betere kwalificatie af te werken en met beide auto’s aan de finish te komen. Het zijn kleine stapjes, maar voor ons erg belangrijke, voor we terugkeren naar Europa.”

Uit de testen voorafgaand aan dit seizoen kon men al duidelijk afleiden dat de rood-zwarte bolide niet over de verhoopte snelheid en consistentie beschikte. Eind vorig seizoen verklaarde de meeste stemmen uit het Virgin kamp dat ze klaar waren voor een stap vooruit, op zoek naar de aansluiting met de traagste middenvelders. Maar wie de F1 een beetje volgt, beseft maar al te goed dat een stap voorwaarts geen betekenis heeft als de concurrentie er vijf stappen op vooruit gaat. In die zin kan men zelfs gerust stellen dat Marussia Virgin Racing erop achteruit is gegaan. Het team kon immers ervaring putten uit hun eerste seizoen, hun voorbereiding was niet een last-minute aangelegenheid zoals tijdens hun eerste winter en men had zichzelf duidelijke (realistische?) doelstellingen opgelegd. Desondanks dit alles hadden Timo Glock en onze landgenoot er alle moeite mee om een tijd neer te zetten binnen de 107% grens. HRT, dat maar net op tijd twee chassis' wist klaar te stomen voor het eerste weekend, oogt met de nieuwe F111 over meer potentieel te beschikken. Met de nieuwe voorvleugel en wat meer tracktime kan deze equipe de troepen van John Booth best wel eens het vuur aan de schenen gaan leggen.

Timo Glock bekende afgelopen week al dat hij zich zorgen maakt over de competiviteit van zijn F1-bolide en luidde dan ook de alarmbel. "We konden het niet geloven tijdens de testen in Barcelona, maar nu is het zeer duidelijk dat we niet staan waar we zouden moeten staan. Het team moet eens grondig gaan nadenken over bepaalde zaken en aanzienlijke veranderingen doorvoeren opdat we weer competitief zouden worden. We kunnen niet verder blijven gaan zoals we nu bezig zijn." De Duitser zal nog wel een tijdje mogen wachten op concrete veranderingen, de eerste upgrade wordt pas voorzien in Turkije. De balans van de huidige auto zou niet al te slecht zijn, het grootste probleem is echter de afwezigheid van enige deftige vorm van downforce.

Hoewel dit zeker niet de meeste ideale omstandigheden zijn voor een rookie als Jérôme d'Ambrosio, kan de sympathieke Waal zich nog steeds bewijzen ten opzichte van zijn zeer ervaren ploegmaat. Kijken we bovendien even naar het verleden, dan zien we dat zowel Alonso als Webber hun succesvolle carrière zijn gestart in de toenmalige hekkensluiter van het veld, de zwart witte Minardi van Paul Stoddart. Er is dus nog zeker niets verloren en de racingworld.be redactie zal dan ook elke stap van onze Belgische hoop op de voet volgen!


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Formule 1 op maandag 04 april 2011 om 00:10


Andere publicaties op Racingworld.be...