Spannende tweede manche resulteert in zelfde podium als de eerste

KIA Pro Ceed SilhouetteKIA Pro Ceed Silhouette
Op de startgrid van de tweede race missen we de WTCC SEAT van Rosoux/Piron, die na zijn zware klapper gisteren niet meer kon hersteld worden. De start zelf verloopt heel wat rustiger dan die bij de FIA GT1 championship race en iedereen komt zonder kleerscheuren de eerste bocht door. Christian Kelders, die van de pole vertrekt, mist zijn start en verliest enkele plaatsen. Na de eerste ronde komt hij pas als vijfde door. In die eerste ronde verliezen we overigens al de Jaguar, die stil valt langs de baan. De Volvo met Radermecker aan het stuur trekt de kop, met in zijn kielzog de Radigues en Lemeret.
Delahaye Racing Team - Renault MeganeDelahaye Racing Team - Renault Megane
Laurent Richard zet even later zijn Mégane achterstevoren in de Jacky Ickx chicane, gelukkig kunnen de achterop komende deelnemers de onfortuinlijke wagen ontwijken. Ondertussen heeft de KIA zich onder de vleugel van de leidende Volvo genesteld, maar de Radigues neemt de Bianchi bocht te ruim en moet helemaal achter de zandbak om terug op de piste komen. De KIA is nu nog slechts vierde, want de twee Delhaye Mégane’s zijn ondertussen voorbijgesneld. Juist wanneer de Volvo het wat rustiger aan kan doen, komt de wagen binnen met een stukke versnellingsbak. De Zweedse Silhouet zal later in de race nog één rondje doen alvorens definitief op te geven.

Stéphane Lemeret erft de koppositie, maar een ontketende Steve Vanbellingen zit hem op de hielen en neemt even later zelfs de leiding over. De Radigues vindt snel weer aansluiting bij de Renault’s en haalt eerst Kelders in, om vervolgens ook Lemeret te passeren. Juist voor het pitwindow opengaat, rijdt Kelders zich vast in de zandbak van de Jacky Ickx chicane. In een poging zich los te rijden, draait de wagen nog eens om zijn as in het zand om uiteindelijk toch terug de baan op te komen in een grote stofwolk.

Qvick Motors Racing - BMW M3 WTCCQvick Motors Racing - BMW M3 WTCC
Na de verplichte pitstops dan. Bij het wisselen van piloot blijken ze bij Gomez Compétition de snelste te zijn, maar ook Vanbellingen en Qvick maken een supersnelle pitstop. Nadat iedereen zijn pitstop achter de rug heeft vinden we Steveny aan de leiding voor Qvick, Latinne, Bouvy en Mondron. Ondertussen werd ook de snelle Mazda van Van Herck binnengesleept. De wagen zal nog terug kunnen vertrekken om dan in de laatste ronde nog stil te vallen. Een ontketende Fred Bouvy begint aan een inhaalrace waarbij al snel de Scirocco eraan moet geloven. De geel-rode Mégane komt iedere ronde dichter en dichter bij de BMW #21. Met nog zes minuten te gaan, plakt de Renault aan de BMW om hem even later te passeren. Er blijven nog 3 minuten te gaan en Bouvy ligt nog 10 seconden achter op de leidende KIA. Steveny houdt het hoofd echter koel en kan de Mégane op afstand houden; waardoor hij, net als gisteren, de race wint. Op de derde plaats komt de BMW van Qvick/Vanbellingen binnen, waarmee we dus een herhaling van het podium van de eerste race zien.

Vierde worden Lemeret/Mondron (Mégane) en als vijfde, en tweede in T3 achter de BMW, komen Wauters/Latinne (VW Scirocco) over de streep. Na een spannend duel verslaan Poitevineau/Reymond (Gomez) Vandenabeele/Van de Poele (zoon van) voor de overwinning in de S2 klasse. Adriaenssens/Nye winnen de T3S klasse en eindigen dertiende algemeen.

Foto's: Tim De Keukelaere


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in BTCS op zondag 10 april 2011 om 19:07


Andere publicaties op Racingworld.be...