Kortnieuws met een nieuwe Aston GT3, Gravity met Lotus en nieuwtjes over de 24h du Mans

Aston Vantage GT3Aston Vantage GT3
Zoals u reeds eerder kon lezen op deze site, is Aston Martin Racing al een tijdje aan het werken aan een opvolgster van haar ondertussen al 6 jaar oude DBSR9 GT3. Vandaag gaf het Britse merk alvast wat meer uitleg over hun nieuwe wapen. De nieuwe GT3 is gebaseerd op de Vantage straat auto, heeft een 6 liter V12 onder de kap en zal beschikken over een paddle shift Xtrac versnellingsbak en het nieuwste op gebied van ABS en tractiecontrole. Het streefgewicht is 1250 kg en men rekent op een goede 600 paarden en een koppel van 700 newtonmeter. De eerste auto zal in juli van de band rollen om vervolgens een uitgebreid test- en ontwikkelingsprogramma te ondergaan opdat de Vantage GT3 begin 2012 haar eerste competitieve optreden zou kunnen maken.

Afgelopen winter was er hier en daar sprake van een project waarbij Gravity Racing International samen met Charouz Racing twee Mercedes SLS AMG GT3 zou inzetten in de Blancpain Endurance Series. Nadat Bert Login en Mike Hezemans het schip reeds hadden verlaten was meteen al duidelijk dat er niet veel van ging terechtkomen. Bij de bekendmaking van voorlopige deelnemerslijst van het kampioenschap waren er dan ook geen Mercedessen te bespeuren. Loris de Sordi van GRI licht toe aan onze collega's van Speed Action TV, "Het idee was om samen met Charouz Racing, die de Mercedessen bezit, aan de start te komen van het Blancpain gebeuren. Maar de Tsjechen wilden absoluut het FIA GT3 kampioenschap betwisten. Logistiek gezien bracht dit teveel zorgen mee om optimaal aan de start te verschijnen." Naar de toekomst toe blijft de Luxemburgse equipe echter niet stilzitten. "Gravity is een partner van Lotus in de F1, het is dus normaal dat wij aandacht hebben voor de ontwikkelingen van dit merk in de GT categorie," vervolgt de Sordi. " Het is weliswaar de middellange of lange termijn, maar het is waarschijnlijk dat we in die richting zullen evolueren... "

Peugeot 908 HYbrid 4Peugeot 908 HYbrid 4
Peugeot zal dan toch niet haar 908 Hybrid4 inzetten tijdens de officiële testdag van de 24h du Mans. De Fransen willen kost wat kost de etmaalrace winnen en bijgevolg zal de promotionele stunt moeten wijken om waardevolle track data te kunnen verzamelen. "We beschikken maar over één testdag op dit niet permanente circuit om een maximum aan data te verzamelen," vertelt Olivier Quesnel. "Elke afgelegde kilometer zal van groot belang zijn om in de beste mogelijke omstandigheden aan de start te verschijnen." Het is nu afwachten of Peugeot de wagen dan toch nog zal inzetten tijdens latere race in het kader van de International Le Mans Cup.

Ook qua rijdersbezettingen voor de 24h du Mans is er weer wat nieuws naar buiten gekomen. Nick Tandy zal Lucas Luhr vervangen op de #88 Team Felbermayr Proton Porsche, de Brit nam eind januari nog deel aan de 24 uren van Daytona en is dus niet aan zijn proefstuk toe in de endurance racerij. Voormalig Audi fabriekspiloot Alexandre Premat zal dan weer deelnemen aan het stuur van de #48 Oreca 03-Nissan die Oreca zelf zal runnen in de LMP2 klasse, naast haar semi-fabrieks Peugeot in LMP1. Soheil Ayari maakt dan weer de sprong van de #48 naar de enige overgebleven Signatech Nissan, waar hij zijn ploegmaten van de 12 uren van Sebring, Franck Mailleux en Lucas Ordoñez, terug zal vervoegen.

Tot slot maakte Eurosport nog bekend dat het minstens tot en met 2013 de 24h du Mans op haar kanalen zal uitzenden. Bovendien is de pan-Europese zender ook tot een overeenkomst gekomen met de ACO voor wat betreft de International Le Mans Cup, waarvan het elke ronde in beeld brengt. Al deze uitzendingen zijn daarenboven ook beschikbaar in HD.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op donderdag 14 april 2011 om 00:24


Andere publicaties op Racingworld.be...