FIA GT1 Zolder: Reacties na de wedstrijd (deel 1)

Tijdens het FIA GT weekend werden ook de twee eerste wedstrijden van het BTCS kampioenschap verreden. We kregen twee spannende races voorgeschoteld, die beiden hetzelfde podium opleverden. De KIA S1 (Steveny/de Radigues) bleek niet alleen snel, maar nu ook betrouwbaar en won tweemaal voor de Megane van Bouvy/Kelders en de verrassend snelle T3 BMW van Qvick/Vanbellingen. De Volvo S60, nochtans favoriet voor de race, gaf tweemaal op en verlaat het circuit met een nulscore. Laten we even de rijders zelf aan het woord.
Eric van de Poele (Volvo S60): “Dit is niet het scenario waarvan we droomden toen we op Zolder aankwamen. We vertrekken hier zonder één punt gescoord te hebben. Dit is zeer spijtig des te meer daar onze Volvo zowel tijdens de trainingen als bij het begin van de race bewees met de snelste mee te kunnen.”

Vincent Radermecker (Volvo S60): “Dat is de harde wet van de autosport, wij hangen af van ons materiaal. De wielnaven waren nochtans door het team voor de wedstrijd nagekeken en vertoonden geen gebreken. De afgebroken naaf zal naar de producent opgestuurd worden voor onderzoek. Dan was er nog de versnellingsbak die stuk ging. Verleden jaar zijn we ook begonnen met een dubbele opgave in het eerste weekend om daarna geen technisch defect meer tegen te komen. Laat ons hopen dat hetzelfde scenario zich dit jaar herhaalt.”

Frederic Bouvy (Renault Mégane): “Eén ronde meer en het was haalbaar geweest… Jammer dat Qvick me zo blokkeerde toen ik hem wou inhalen, dat heeft me wel wat seconden gekost. Maar twee keer tweede, dat is een goed resultaat! Hoewel we door het nieuwe reglement - dat echt in ons nadeel is en de toerismewagens alle vrijheid gunt – zo een tweetal seconden per ronde hebben verloren, zijn we nog steeds voorin te vinden. Bovendien bleek onze Mégane opnieuw een voorbeeld van betrouwbaarheid.”

Steve Vanbellingen (BMW 320 WTCC): “ Ik wist eerst niet wat ik zag, maar het was wel zeer motiverend. We wisten dat onze wagen goed was, maar meteen derde worden, daar hadden we op voorhand met beide handen voor getekend. Anderzijds bleek ook duidelijk dat de wagen nog marge heeft. Vooral de voorzijde van de wagen is nog niet neutraal genoeg en we kunnen nog tot een seconde per ronde winnen. Bovendien denk ik dat Zolder niet de favoriete omloop van onze BMW is, Dijon en Spa moeten ons misschien nog wel beter liggen. Nu goed, tweemaal derde en tweemaal winst in de klasse van de toerwagens is een schitterend resultaat! We gaan nu zeker nog testen en ons doel wordt om de kloof nog verder te verkleinen.”

Lees ook: deel twee en deel drie van de reactie na de BTCS wedstrijden te Zolder in het kader van FIA GT1.


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 13 april 2011 om 23:50


Andere publicaties op Racingworld.be...