Kortnieuws met o.m. de Mclaren GT3, Marc VDS, FIA GT1 en Guess Racing Europe

Gisteren werd in het McLaren hoofdkwartier te Woking die nieuwe McLaren MP4-12C GT3 voorgesteld. Met deze nieuwe GT3 hoopt de F1 constructeur het vuur aan de schenen te kunnen leggen van de reeds gevestigde merken. De wagen zou zijn debuut maken tijdens de tweede manche van de BES in Navarra. Een deelname aan de 24 uren van Spa is echter nog niet bevestigd, maar de kans is reëel. De bolide werd ontwikkeld op dezelfde computers als diegene die worden gebruikt voor het ontwikkelen van de McLaren F1 bolide, men mag er dus zeker van zijn dat de wagen vol primeurs en spitstechnologie zit.
Zoals we reeds eerder berichtten, wordt het ontwikkelingswerk op het circuit zelf verricht door het Britse CRS racing, met achter het stuur Andrew Kirkaldy (teambaas), Oliver Turvey en Alvaro Parente. De MP4-12C heeft al een uitgebreid testprogramma achter de rug op verschillende Europese circuits. McLaren wil er dan ook zeker van zijn dat de wagen verlost is van eventuele kinderziektes of betrouwbaarheidsproblemen vooraleer ze de voorlopig geplande 20 wagens begin 2012 aan de klantenteams ter beschikking stelt. Het team spaart kosten nog moeite, getuige het uitgebreide testprogramma, maar in de wandelgangen vernam Racingworld.be dat men bij de Britse formatie wel zeer naarstig op zoek is naar geschikt personeel. Mede door de complexiteit van de wagen, maar ook omdat McLaren op dit ogenblik nog geen faciliteiten heeft voor een massaproductie en eerder lijkt te werken volgens het procédé dat men gebruikt bij het prepareren van de F1-wagens. Koppel daar nog aan dat de fabrikant McLaren beloofde elk jaar een nieuwe wagen op de markt te zetten en men weet dat er op organisatorisch vlak heel wat zal moeten veranderen, al was het maar om die laatste belofte te kunnen waarmaken.

Het volledig Belgische LMP1 project van Kronos en Marc VDS staat momenteel nog steeds op reservelijst voor de 24h du Mans. Dat weerhoudt het team er echter niet van om er alles aan te doen om in ideale omstandigheden aan de start te komen, een niet te onderschatten motivatie aangezien men nog steeds niet weet of men op 11 juni de start zal nemen. Bas Leinders wist ons het volgende te vertellen: "De kans (op een deelname nvdr.) wordt kleiner met dag, maar we werken hard om ons optimaal voor te bereiden. Laat ons eerst volgende maandag na de 1000 km van Spa afwachten." De kans is niet onbestaande dat we na de 1000 km te Spa nog een aantal teams zullen zien afhaken; die teams kunnen op hun beurt toelaten dat namen op de reservelijst uiteindelijk kunnen deelnemen aan de eigenlijke race.

Het Belgisch-Europees getint project Guess Racing Europe zal dan toch niet deelnemen aan de 1000km van Spa komend weekend. Het team uit Brussel verkiest om elders te gaan testen en zo voldoende voorbereid aan de start te komen van hun eerste race met hun Lola B09 Coupé Judd.

De FIA heeft afgelopen week enkele aanpassingen doorgevoerd om het GT1 veld proberen uit te balanceren. De dreigementen van het Marc VDS team om niet deel te nemen aan de eerste volgende ronde van het kampioenschap, lijken niets uitgehaald te hebben. De aanvraag om het gewicht van de wagen te verlagen, werd namelijk negatief beantwoord. Desondanks zal het team toch aan de start verschijnen in Portimao dit weekend. Hieronder kunnen de geïnteresseerden overigens de huidige stand van zaken betreffende de Balance of Performance terugvinden.
Balance of Performance (3/5/11)Balance of Performance (3/5/11)


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op donderdag 05 mei 2011 om 07:15


Andere publicaties op Racingworld.be...