1000km of Spa: kwalificatie - Weer Audi, Peugeot ver teruggeslagen

Crash LahayeCrash Lahaye
Tot ieders tevredenheid waren de Peugeot #9 en de Rebellion Lola #13 hersteld geraakt gedurende de nacht en stonden zij klaar om mee te doen aan de kwalificaties, die verreden worden over tweemaal 20 minuten (eerst GT’s, dan LMP’s). De RML HPD was dan weer te zwaar beschadigd en het team gaf forfait voor de rest van het weekend. Nadat in de morgen de vrije training ook al werd onderbroken door een ongeval, maakte een nieuwe zware crash een vroegtijdig einde aan de kwalificatie. De Pescarolo OAK van Lahaye ging na een tik van een FLM zwaar in de vangrails in de afdaling naar de dubbele linkse. Dit betekende eveneens een ware ramp voor Peugeot, waarvan de wagens nog maar net uit de pits waren gekomen en aldus nog geen snelle ronde hadden gereden. Audi kaapte de drie eerste startplaatsen weg en start morgen dus als superfavoriet.
Eerst was er in de morgen ook nog een vrije training van een uur, maar ook deze werd opgeschrikt door een vrij heftig ongeval. Robert Kauffman verloor de controle over zijn AF Corse Ferrari F430 op de Raidillon en belandde in de vangrails. Het is opvallend dat alle vier trainingen onderbroken werden door een ongeval waarvan er minstens twee slecht hadden kunnen aflopen. Zijn de wagens te snel geworden of is het verschil tussen de klasses te groot? Laten we hopen dat we in de race van ongevallen gespaard blijven. Ook tijdens deze vrije training kaapte Audi de twee snelste tijden weg, terwijl de eerste Peugeot met de derde tijd eindigde.

Crash LahayeCrash Lahaye
In de namiddag volgde dan de kwalificatiesessie, waar men slechts 20 minuten de tijd had om een snelle ronde neer te zetten. De Audi’s waren al vroeg weg en zetten al vlug enkele snelle rondes neer. Maar bij Peugeot, dat in de achterste stands is gelogeerd, bleef men talmen. Men liet eerst alle andere wagens vertrekken alvorens men besliste de eigen wagens te starten. Net op het moment dat de Peugeot’s uiteindelijk vertrokken gebeurde het ongeval. Bij het inhalen van een FLM, kreeg de OAK LMP1 van Lahaye een tik achteraan en de Fransman verloor de controle over zijn wagen die hij dan verpulverde in de vangrails (foto's onderaa). De zwaar geschokte rijder werd uit zijn wagen bevrijd en naar het hospitaal in Verviers getransporteerd. Update: Matthieu Lahaye brengt de nacht door in het ziekenhuis, hij heeft een verwonding aan zijn rug.

Audi R18 TDIAudi R18 TDI
Er bleven nog vijf minuten te gaan in de sessie, maar de beschadigde vangrail kon niet meer op tijd vervangen worden en zo werd de kwalificatie maar definitief afgevlagd. De Audi’s toonden weer dat zij de snelste en best uitgebalanceerde wagens zijn door de drie eerste startposities weg te kapen. Voor Peugeot betekende dit vroegtijdig einde van de sessie echter een ramp, geen één van de wagens was al begonnen aan zijn snelle rondes! Zodoende vindt men de eerste Peugeot, de #7 de Gene-Wurz-Davidson terug op plaats 13 en de #9 van Bourdais-Pagenaud-Lamy op de achtiende plaats. Erger nog is het voor het team Minassian-Montagny-Sarrazin die juist begonnen aan hun eerste ronde en dus geen tijd achter hun naam hebben staan. Zij starten van op de 50ste startplaats en hebben enkel de Lola #13 achter hun, die ook geen ronde reed. De Peugeot’s zullen zich in de race eerst door het verkeer moeten wringen alvorens zij de strijd met de Audi’s kunnen aangaan. Het zal dus zeer moeilijk worden om de Audi’s bij te houden.

Oreca Peugeot 908 HDI FAPOreca Peugeot 908 HDI FAP
De beste troef voor Peugeot is misschien nog de oude 908 HDI FAP van het Oreca team. Deze wagen was wel op tijd weg en plaatste zich op de tweede startrij met de vierde tijd. Door het wegvallen vooraan van de Peugeot’s staat de eerste benzine proto, de Rebellion Lola van Jani en Prost op een onverhoopte vijfde startplaats. De zesde tijd was voor de Quifel ASM Zytek van Pla en Amaral.

Signatech-Nissan LMP2Signatech-Nissan LMP2
Bij de LMP2’s was de HPD van Strakka Racing het snelste gevolgd door drie Nissan Oreca’s, met TDS Racing voorop, gevolgd door het exemplaar van Signatec en dat van Thierry Boutsen Energy Racing. De aangespaste restrictors op de Honda motoren lijken dus duidelijk hun effect te hebben. Er kondigt zich alvast een mooie strijd aan voor morgen.


GTE-ProGTE-Pro
In GTE-Pro domineerden de Ferrari F458’s het ganse weekend en AF Corse kaapt dan ook de klasse pole weg met het team Melo-Villander. Daarachter vinden we het exemplaar van JMW Motorsport (Bell-Walker) en de tweede AF Corse wagen van Fisichella en Bruni. Lieb-Lietz plaatsen de eerste Porsche op de vierde plaats. Marc Goossens en Marco Holzer kwamen met de Porsche van het ProSpeed Team niet verder dan de 10de tijd. BMW zag zijn snelste M3 (Farfus-Müller) eindigen met de vijfde tijd op de tabellen. In de GTE-Am plaatste onze landgenoot Lémeret de F430 op de tweede startplaats na de MatMut Porsche van Narac en Armindo.

Zaterdag na een warm-up van 20 minuten om 9u55 is er de start om 14u05.


Beschadigde vangrailsBeschadigde vangrails
Evacuatie LahayeEvacuatie Lahaye
Wrak LahayeWrak Lahaye


Foto's: Vincent Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in LMS op vrijdag 06 mei 2011 om 18:52


Andere publicaties op Racingworld.be...