1000km of Spa: De stand van zaken na 2 uren wedstrijd

De start verloopt vlot en wij noteren geen incidenten bij het nemen van de Source en de Raidillon. De Audi’s nemen onmiddellijk de leiding met Lotterer op kop. McNish gaat echter rond in Combes en verliest een aantal plaatsen en vervoegt het peloton op de elfde plaats. De Peugeot’s schieten naar voor en passeren zonder problemen de ene wagen na de andere, ook de benzine LMP1’s kunnen geen weerstand bieden. Zo staat Montagny, als laatste vertrokken, na 15 minuten al op de 15de plaats. Wurz heeft op dat moment al aansluiting gevonden bij de leiders en neemt even later de kop. De Audi’s ravitailleren als eerste, de Peugeot’s houden het enkele ronden langer uit, wat kan wijzen op een lager verbruik.
Opvallend is dat tot nu toe er zich geen grote incidenten hebben voor gedaan en dat de safety car dus nog niet is buitengekomen. Er waren wel al verscheidene lichte aanrijdingen, echter zonder veel schade. Na 55 minuten race komt de Oreca Peugeot de stand binnen met motorproblemen en verliest veel tijd. Panis gaat de baan terug op als 46ste met 7 ronden achterstand. Na één uur leidt Wurz (Peugeot) voor de drie Audi’s van Bernhard, Lotterer en McNish. Timo Bernhard op de Audi nummer 1 komt vroeger binnen dan verwacht en moet de motorkap laten vervangen die beschadigd raakte na een contact met een andere wagen. Kort voor het derde uur ingaat, rijdt de Audi van Capello plots traag rond over het circuit, maar gaat dan even plots weer verder op een normaal ritme. De rijder zou de snelheidsbeperker voor in de pitlane per ongeluk ingedrukt hebben. Maar Lamy heeft er al van geprofiteerd om de derde plaats over te nemen.

Na 2 uren leidt de Peugeot #7 van Davidson voor de Peugeot #9 van Lamy. De eerste Audi, de #2 van Benoît Tréluyer, is derde. Op de vierde plaats vinden we de derde Peugeot terug voor de twee overige Audi’s. Dan volgt de eerste benzine LMP1, de Pescarolo. In de LMP2 is het de Oreca 03 Nissan TDS Racing van Jody Firth die de categorie leidt voor de HPD ARX 01d Strakka Racing van Danny Watts. Bij de GT’s blijft Ferrari domineren met voor het ogenblik de JMW F458 op kop.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in LMS op zaterdag 07 mei 2011 om 16:33


Andere publicaties op Racingworld.be...