1000km of Spa: De stand van zaken na 4 uren wedstrijd

De race blijkt in zijn definitieve plooi gevallen te zijn. Peugeot domineert de race, iets waar niemand zich na de kwalificaties aan verwachtte. Audi kan enkel toekijken en hopen op een incident bij de Franse wagens. Het is echter enkel bij Audi dat er tot nu toe een probleem opdook, toen de #2 uit de baan ging en veel tijd verloor in de grindbak.
Het lijkt er wel op dat men wanhopig wordt bij Audi, want Dumas blokkeerde ronden lang op onsportieve wijze de Peugeot van Lamy die tweede lag. De wedstrijdleiding convoceerde dan ook de sportdirecteur van Audi en gaf het team een verwittiging. Ondertussen hebben we ook de eerste serieuze crash meegemaakt. De Level 5 Lola ging aan het spinnen op de Raidillon en knalde hard in de banden. De wagen is vernield, maar de rijder bleef ongedeerd. De eerste safety car procedure van de dag was evewel een feit. Panis, in de Oreca Peugeot, had op zijn beurt een aanrijding bij het dubbelen van een tragere FLM.

Na vier uren wedstrijd hebben we dus de drie Peugeot’s aan de leiding, in volgorde de #7 voor de #9 en de #8. Volgen dan de drie Audi’s (#3, #1, #2), die niet alleen minder snel zijn dan de Peugeot’s maar ook nog een ronde eerder binnen moeten om te tanken. Zoals het er nu uitziet kan Peugeot niet meer verliezen en dat is na wat we de twee vorige dagen te zien kregen toch wel een verrassing. Op zevende plaats komt dan de eerste benzinewagen en dat is nog steeds de Pescarolo Judd. De top tien wordt vervolledigd door de twee Rebellion Lola’s en Quifel ASM Zytek. Op plaats elf vindt men de eerste LMP, de Oreca Nissan van TDS. De Thierry Boutsen Energy Oreca is twaalfde en tweede LMP2. Bij de GT’s is er nog steeds een Ferrari aan de leiding, maar nu een exemplaar van AF Corse.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in LMS op zaterdag 07 mei 2011 om 18:26


Andere publicaties op Racingworld.be...