1000km of Spa: Dubbel voor Peugeot!

PodiumPodium
Peugeot schrijft de 1000 km van Spa editie 2011 op haar naam. De #7 nam na een half uur wedstrijd de leiding over van de Audi’s en zou uiteindelijk ook de wedstrijd winnen. Ook de tweede plaats gaat naar Peugeot. Audi kon nog beslag leggen op de laatste trede van het podium, nadat de derde Peugeot teruggeslagen werd met een lekke band. Onze landgenoot Nicolas De Crem eindigde mooi tweede in de LMP2 klasse.
De race was misschien niet de spannendste die we ooit te zien kregen, maar ze resulteerde wel in een dominante overwinning voor Peugeot. Iedereen verwachtte, zich baserend op de resultaten van de voorbije dagen, aan een gemakkelijke Audi overwinning, maar de Duitse wagens konden tijdens de race hun Franse tegenhangers nooit bedreigen. Niet alleen waren de Peugeot’s sneller, zij verbruikten tevens minder benzine en sprongen zuiniger om met de banden. De winnende Peugeot kon zo drie stints rijden zonder van schoeisel te moeten wisselen. Audi verdedigde zich door te zeggen dat hun wagens in de Le Mans configuratie reden, terwijl de Peugeot’s meer vleugel hadden en dus op een specifieke Spa afstelling stonden. Wat er ook van mag zijn, deze overwinning is een opsteker voor het Franse merk, dat tot nu toe zijn meerdere moest erkennen in de R18.

Wurz/Davidson/Gené wonnen dus voor Minassian/Sarrazin/Montagny. Normaal zouden we zelfs een volledig Peugeot podium gekregen hebben, maar op het einde kreeg de #9 Peugeot een lekke band nadat de rechter voorophanging het begaf en zo kreeg de Audi #3 van Capello/Kristensen/McNish het laagste podiumtrapje nog in de schoot geworpen. De Peugeot #9 eindigde alsnog negende. De twee overige Audi’s eindigden op de plaatsen vier en vijf. Pescarolo won de benzine klasse en eindigde mooi zesde algemeen.

Boutsen Energy Racing #45Boutsen Energy Racing #45
Onze landgenoot Nicolas De Crem, behaalde een mooie tweede plaats in de LMP 2 klasse met zijn Oreca Nissan van het Boutsen Energy Racing. Hij was lang in gevecht voor de overwinning met de TDS Oreca, die uiteindelijk het pleit won. In de GTE-Pro ging de overwinning naar de AF Corse Ferrari F458 van Fisichella/Bruni.


Later volgt op deze site een volledig (foto)verslag van de race. Tussentijdse verslagen van de race kan u hier (na twee uur) en hier (na vier uur) terugvinden.

Foto's: Vincent Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in LMS op zaterdag 07 mei 2011 om 21:01


Andere publicaties op Racingworld.be...