GT1: Sachsenring: Fantastische overwinning voor Marc VDS Racing na Ford-startdrama

Startincident Ford SachsenringStartincident Ford Sachsenring
Het leek alweer een dramatisch raceweekend te worden voor de Belgische Ford's, nadat het exemplaar #40, met Hennerici aan het stuur, bij de start in botsing kwam met de Belgian Racing Ford #9. Vervolgens geraakte ook de tweede Belgian Racing Ford betrokken in het incident waarbij deze laatste zelfs het chassis beschadigde. Gelukkig redde de overgebleven wagen van de troepen van graaf van der Straten-Ponthoz de eer. Makowiecki reed een fantastische stint en rukte vanuit de achterste gelederen op naar de vijfde plaats. Een goede pitstopstrategie plaatste Martin warempel op kop; een positie die de Belg niet meer zou afgeven. De Ford #40 behaalde aldus na Abu Dhabi, zijn tweede overwinning dit jaar in een kwalificatierace.
Een onthutste Bas Leinders zag zijn teamgenoot bij de start van de race spinnen en geramd worden door één van wagens van het zusterteam Belgian Racing. Als ook de tweede Ford van Belgian Racing bij het incident betrokken raakte, leek een nieuw zwart weekend aangebroken voor de twee Belgische Ford teams. Maar Makowiecki, gestart van op de 14de plaats, schoot naar voren als een kanonskogel. De Fransman haalde de ene na de andere deelnemer in en reed al vlug rond in vijfde stelling. Bovendien stelde hij zijn pitstop zolang mogelijk uit zodoende dat, wanneer Martin de piste weer op kwam (hierbij overigens nipt de witte lijn overschrijdend), de wagen de koppositie behield. Niemand zou de Ford nog bedreigen en aldus behaalde het duo Martin/Makowiecki zijn tweede overwinning in een kwalificatierace.

Het startincident bracht de safety car buiten, die vier ronden aflegde met in zijn zog het peloton, aangevoerd door de Lamborghini van Pastorelli. Toen de wagens terug losgelaten werden, verloor een tot dan toe sterk rijdende Catsburg de controle over de Exim Bank Corvette. De Nederlander ging iets te enthousiast op het gas en spinde de zandbak in. Catsburg kon nog nipt een contact met de bandenstapels vermijden, maar het incident maakte wel een einde aan zijn race. Nogmaals probeerde het Hexis team de race naar haar hand te zetten met behulp van een ultra snelle pitstop, maar de Aston Martin van Dusseldorp kwam net achter de Ford terecht. Achteraf gaf men bij Hexis toe dat de pitstop ditmaal niet volledig naar wens verliep. Dusseldorp probeerde na zijn stop nog wat druk uit te oefenen, maar stelde zich al snel tevreden met de tweede plaats. Ook de derde plaats was voor een Aston Martin. Het Young Driver exemplaar van Mücke/Turner greep op haar thuisomloop in extremis nog de derde plaats.

De Nissan's konden zich ditmaal niet in de kijker rijden en eindigden 4de, 6de, 8ste en 11de; zonder ooit voor de overwinning in aanmerking te komen. De omloop vergt met momenten echter veel van de banden, vooral het exemplaar rechtsvooraan op de wagen. Mogelijk besloot men bij Nissan dus om, rekening houdend met het extra gewicht na de goede prestaties eerder dit seizoen, de bandeoor de hoofdrace morgen.

Ook de Lamborghini van Schwager/Pastorelli, die op de pole vertrok en in de beginfase het veld aanvoerde, zakte na de pitstop snel weg in het peleton om uiteindelijk als 7de over de finish te komen. De vijfde plaats was voor de tweede Hexis Aston van Hohenadel/Piccini, terwijl de Ford Yann Clairay en Antoine Leclerc nog als 13de werd geklasseerd.

Foto: SRO/DPPI


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA GT op zaterdag 14 mei 2011 om 18:56


Andere publicaties op Racingworld.be...