GT1: Sachsenring: Hohenadel/Piccini (Aston Martin) grijpen overwinning en eerste plaats in WK-stand

Hexis AMR - Aston Martin DBR9Hexis AMR - Aston Martin DBR9
De start van de championship race in Duitsland was een typische GT1 start, eentje met brokken! Al vroeg in de wedstrijd verloren Martin/Makowiecki alle kansen op de zege en uiteindelijk waren het Hohenadel en Piccini die een vrij dominante overwinning grepen, voor Schwager/Pastorelli en merkgenoten Mücke/Turner.
In het startincident, dat de safety car naar buiten bracht, verloren we maar liefst drie wagens. De actie begon met Stefan Mücke die Maxime Martin achteraan een duw gaf, waarbij Martin de Aston Martin van Stef Dusseldorp aantikte en zo de Britse bolide de grindbak in dwong. "Ik kende een vrij normale start en remde wat laat. Mücke tikte mij aan en ik raakte vervolgens de Aston Martin van Stef Dusseldorp", aldus Martin.

Ook Karl Wendlinger deelde in de brokken, wanneer de voormalig Formule 1 rijder enkele bochten verder Tomas Enge ramde en spinde en in dat manoevre meteen ook Nilsson tot de opgave dwong. De Ford bestuurd door Vanina Ickx liep in dat incident eveneens schade op, maar de amazone kon haar weg evenwel verderzetten.

Na een kwartier wedstrijd zien we de winnaar van gisteren, Maxime Martin, van de hemel naar de hel tuimelen. De Ford is onderweg met een lekke band, vermoedelijk een gevolg van het startincident, en moet de pits opzoeken waar het team niets anders kan doen dan verbijsterd de handdoek werpen.

Op datzelfde ogenblik krijgen we een leiderswissel wanneer Hohenadel voorbij gaat aan leider Mücke bij het aanremmen van de eerste bocht. De ronde erna passeert ook Dominik Schwager Mücke op exact dezelfde plaats in een gelijkaardige inhaalbeweging.

Bij het openen van het pitwindow duiken de leiders de "boxengasse" in. Hexis verricht opnieuw puik werk en Hohenadel/Piccini behouden de eerste plaats in de wedstrijd. Ook kampioenschapsleiders Winkelhock/Basseng werken hun verplichte stop af, maar in de eerste ronde moet Marc Basseng de Lamborghini aan de kant zetten met een probleem ter hoogte van het rechterachterwiel. Het team lijkt zelf ook niet te weten wat er misliep en een ontnuchterende opgave is het gevolg. Clivio Piccione bedankt en stoot door de pech van de Lambo door naar positie vier, maar moet enkele ronden later zelf de box opnieuw opzoeken met eveneens een lekke band.

Het vervolg van de wedstrijd verloopt zonder grote incidenten. De enige inhaalactie die we nog te zien krijgen is er één van Hennerici, die zijn Ford voorbij de Nissan van Krumm wringt en alzo de achtste plaats inpikt. Even lijkt het er nog op dat we een rondje "Sumo worstelen" gaan krijgen, wanneer Jamie Campbell-Walter nadert op Enrique Bernoldi waardoor ook Nicky Catsburg dichterbij sluipt op het Nissan-duo. Meer dan dreigen gebeurt er echter niet en aan de finishlijn kijkt Christian Hohenadel toe hoe Andrea Piccini hem de eerste overwinning in het WK GT1 bezorgt. Er is echter meer goed nieuws voor de GT3-kampioen, want door de overwinning grijpen hij en zijn Italiaanse teamgenoot de leiding (59 punten) in de WK tussenstand! De tweede podiumplaats gaat naar Schwager/Pastorelli, na wat een puike en constante race genoemd mag worden, en de derde plaats voor Mücke/Turner bezorgt het Aston-duo eveneens de tweede plaats (56 punten) in de WK-stand. Met twee podiumplaatsen voor Aston Martin blijft het iconische Britse merk eveneens aan de leiding in de stand bij de teams. Bas Leinders haalt nog 4 punten binnen dankzij zijn achtste plaats, terwijl Clairay en Leclerc Belgian Racing nog één puntje bezorgen met hun tiende plaats.

De volgende meeting vindt plaats op 5 juni aan de overkant van Het Kanaal op de omloop van Silverstone.

Uitslag Championship race
01. Hohenadel/Piccini (Aston Martin) - 42 ronden
02. Schwager/Pastorelli (Lamborghini) +2.523
03. Mücke/Turner (Aston Martin) +4.218
04. Hughes/Bernoldi (Nissan) +22.861
05. Brabham/Campbell-Walter (Nissan) +23.547
06. Catsburg/Hezemans (Corvette) +23.867
07. Westbrook/Dumbreck(Nissan) +24.287
08. Leinders/Hennerici (Ford) +25.272
09. Luhr/Krumm (Nissan) +26.477
10. Clairay/Leclerc (Ford) +29.419

WK-stand bij de rijders
01. Hohenadel/Piccini (59 punten)
02. Mücke/Turner (56 punten)
03. Basseng/Winkelhock (55 punten)

WK-stand bij de teams
01. Hexis AMR (105 punten)
02 All Inkl. Racing (88 punten)
03 Young Driver AMR (87 punten)

Foto: SRO/DPPI


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op zondag 15 mei 2011 om 15:16


Andere publicaties op Racingworld.be...