Kortnieuws met DTM en VLN

Mike Rockenfeller - AudiMike Rockenfeller - Audi
In het DTM kampioenschap kon Mercedes op het circuit van Zandvoort geen tweede overwinning op rij behalen, ondanks dat het de volledige eerste startrij bezette. De pitstop strategie van Audi was beter en Mike Rockenfeller behaalde zijn eerste overwinning in de serie. Ook in het VLN kampioenschap was er een primeur met de allereerste overwinning van een Ferrari. De Hankook Farnbacher F458 haalde het van de Manthay Porsche en een Schnitzer BMW M3. Ook de Ferrari P4/5 en de Golf GT24 kwamen competitief uit de hoek.
Bruno Spengler heeft zijn pole positie niet kunnen verzilveren tijdens de DTM race op het circuit van Zandvoort. Nochtans had de Canadees na de start de leiding genomen op een circuit dat gereputeerd is voor zijn weinige inhaalmogelijkheden. Mike Rockenfeller (Audi) verschalkte echter de Mercedes van Green en schoof door naar de tweede plek. De winnaar van Le Mans in 2010 zette de achtervolging in op Spengler, maar kwam er niet voorbij. Een betere pitstop strategie bracht hem echter voor Spengler de baan op en wanneer alle wagens voor de tweede maal gepit hadden, nam de Audi definitief de leiding. Spengler werd tweede, terwijl Tomczyk (Audi) de derde plaats pakte, nadat ook hij voorbij Green geraakt was. Green werd dus vierde voor Scheider vijfde, Mortara zesde en beste rookie, Engel zevende en Ekström achtste.

Hankook-Team Farnbacher - Ferrari F458Hankook-Team Farnbacher - Ferrari F458
De zes uur durende race op de Nurburgring voor het VLN Langstreckenpokal werd gewonnen door de Ferrari F458 van Jamie Melo/Marco Seefried. De Ferrari nam de leiding over van de Manthey Porsche GT3 in de laatste ronde en won met een mininiem verschil van 0.814 seconden. Het was trouwens de eerste maal dat een Ferrari een manche van het VLN won. Marc Lieb in de Porsche werd tweede en kon zijn ontgoocheling na de aankomst niet verbergen. BMW behaalde opnieuw een podium met de derde plaats van de M3 GT bestuurd door Jörg Müller, Augusto Farfus en Pedro Lamy. De spectaculaire Glickenhaus Ferrari P4/5 nam eveneens deel en scheen zelfs een top tien plaats te gaan halen toen de wagen binnenkwam voor een laatste splash en dash en terugviel naar de 14de positie. Ook het debuut van de opmerkelijke VW Golf GT24 ging niet ongemerkt voorbij. Het Duitse bommetje bestuurd door Thomas Mutsch, Franck Mailleux en Frederik Ekblom reed rondetijden die in de buurt lagen van de beste GT3’s en eindigde op een mooie zesde plaats.

Foto's: Audi Motorsport & Jan Brucke


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op zondag 15 mei 2011 om 22:12


Andere publicaties op Racingworld.be...