Navarra BES - Silverstone FIA GT1: slinkende deelnemersvelden!

Autosportfans in de tribuneAutosportfans in de tribune
Het seizoen is nog niet half en de deelnemersvelden van de belangrijkste GT kampioenschappen halen al niet meer het oorspronkelijk aantal wagens; laat staan de vooropgestelde aantallen, aangekondigd tijdens het tussenseizoen. Bij de volgende manche van het FIA GT1 kampioenschap in Silverstone moeten wij waarschijnlijk de twee Lamborghini’s van Swiss Racing Team missen en dit weekend zal men in Navarra blij mogen zijn als er meer dan 30 wagens aan de start komen.
Moesten we het vorig weekend tijdens de FIA GT1 race op de Sachsenring al doen zonder de DKR Corvette, dan riskeren we volgende week in Silverstone voor de volgende manche ook al de twee Swiss Racing Team Lamborghini’s te moeten missen. Beide wagens werden zwaar beschadigd bij de crash vlak na de start gedurende de vorige race in Duitsland. Bovendien klaagt Max Nilsson van pijn in de rug en zal een medische check moeten ondergaan. Het team kondigde dan ook aan dat het de wagens niet tijdig zal gerepareerd krijgen en dus zal genoodzaakt zijn forfait te geven voor de volgende manche. Normaal gezien moet de DKR Corvette dan wel zijn rentree maken, maar met 15 of 16 wagens zitten we ver af van de beoogde 24 deelnemers, zelfs van de aangekondigde 20 voor de seizoensstart.

Bij de lancering van de Blancpain Endurance Series werden we overdonderd met vooropgestelde startvelden van wel 50 wagens van 11 verschillende merken. Bij de start van het seizoen in Monza zagen we 34 wagens op de grid. Dit vanwege de vroege datum op het seizoen, werd ons verzekerd, waardoor vele teams nog niet klaar waren. Nu, een maand later, voor de tweede manche in Portugal staan er op de officiële deelnemerslijst nog altijd maar 35 wagens, waarvan enkele aangekondigd zonder rijders en dus waarschijnlijk afwezig. Verwelkomt men dan wel voor het eerst de deelname van een BMW Z4 GT3 (van het Nederlandse DB Motorsport), dan moet men het nog altijd stellen zonder de aanwezigheid van enige Mercedes SLS, toch een smaakmaker in alle andere GT3 kampioenschappen. Erger is dat het met veel poeha aangekondigde debuut van de McLaren GT3 waarschijnlijk niet doorgaat, op de deelnemerslijst is geen enkel spoor meer te vinden van de Engelse supercar.

De vraag nu is wat we er nog zal overblijven van de aangekondigde 70 deelnemers voor de 24 uren van Francorchamps? Een startveld van 55 wagens lijkt in de huidige omstandigheden realistischer. Zouden de organiserende instanties zich niet beter concentreren op het daadwerkelijk opvullen van de steeds dunner wordende startvelden dan met het publiek te overspoelen met overoptimistische persberichten en dit voor een ontmoedigd publiek de weg naar de circuits niet meer vindt.

Foto: John Brooks


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA GT op woensdag 18 mei 2011 om 18:36


Andere publicaties op Racingworld.be...