Volvo behoudt overwinningen - 12 uren van Spa beloven spektakel

De twee overwinningen die Volvo eerder dit jaar behaalde op het circuit van Dijon werden bevestigd door het tribunaal van de RACB. De wagen reed de eerste twee wedstrijden op 12 duims velgen, terwijl het reglement sinds dit jaar 10 duims velgen en banden oplegt. Gezien deze wijziging slechts laat bekend geraakte, had het Volvo Team niet de tijd om de wagen aan te passen en bovendien pasten de 10 duims banden niet op de oude bredere velgen. Voor de eerste wedstrijd werd nog een derogatie bekomen, maar niet meer voor de tweede race, waarop de Volvo illegaal werd verklaard door de technische commissie en zijn twee overwinningen verloor. Volvo ging in beroep en krijgt nu de overwinningen terug op basis van artikel 12.2 uit het reglement dat een technische stabiliteit verzekert voor 3 jaar (2010 tot 2012).
Deze beslissing is een goede zaak voor de toeschouwer, gezien Volvo dreigde zich terug te trekken uit het kampioenschap indien het niet verder kon deelnemen met de huidige velgen en banden. Het team steunde zich op het feit dat de wagen helemaal niet aangepast is aan de dunnere banden en dat bovendien deze beslissing om over te schakelen naar de smallere maat te laat was genomen om de wagen nog te kunnen aan passen. Tevens beloofde Michelin, de verplichte bandenleverancier, dat de smallere band ook zou passen op de 12 duims velgen, wat dan weer niet bleek te kunnen en een bestelling van 10 duims velgen kon ook niet meer op tijd geleverd worden. Daarop besloot Volvo aan te treden in de 2010 configuratie, wat werd toegestaan voor de eerste race, maar niet meer voor de manche op het circuit van Dijon. Volvo ging dus in beroep op de diskwalificatie en won op basis dat in het BTCS reglement staat bepaald dat het technisch reglement voor 3 jaar niet kan gewijzigd worden, tenzij ingegeven door veiligheidsoverwegingen. De S60 zal dus aan de start komen van de 12 uren en nog steeds uitgerust met de bredere banden en velgen.

Deze 12 uren beloven absoluut weer het hoogtepunt van het BTCS seizoen te worden. De teams trekken extra rijders aan om de rijderduo’s te versterken en zoals altijd verwachten we enkele gastwagens. Bij Delahaye Racing krijgen Bouvy/Kelders versterking van Geoffroy Horion, Lemeret/Mondron van Julien Schroyen en Richard/Viron van Pierre-Etienne Bordet. Bij Volvo haalt men Nico Verdonck, winnaar van de laatste BES race, binnen om van de Poele en Radermecker bij te staan en Ruben Maes stapt in op de BMW T3 van Qvick en Vanbellingen. Jaguar rekent dan weer op de extra steun van Bert Redant en Laurens Vanthoor komt Wauters en Latinne een handje toesteken. Bij de opmerkelijke gasten zien we een Holden met 3 Australische rijders, een Megane Trophy voor Hexagon Racing en de terugkerende Audi A4 Silhouette.

Ook de Belcar wedstrijd in het voorprogramma wordt een topper. Naast de vaste teams komen er ook enkele Europese teams zich voorbereiden op de 24 uren van Francorchamps. Mogelijk zien we een Vita4One Ferrari F458 naast een Mercedes SLS GT3 (MS Racing) en een BMW Z4 GT3 (DB Motorsport), beiden uit Nederland.

Foto: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in BTCS op donderdag 02 juni 2011 om 14:45


Andere publicaties op Racingworld.be...